ANALYS: Tillväxten sätter ideologin på prov

När Ikea expanderar lägger ledningen på ett extra kol för attvidmakthålla företagskulturen.

Orkar Ikea med det höga expansionstempot? Företagetsframgångskoncept är ju intimt förknippat med den dynamik,kreativitet och innovationslusta som superentreprenören IngvarKamprad lyckats skapa. Går det att bevara den när organisationenblir ännu större och mera spridd? Det finns en inbyggdmotsättning på nya okända marknader. Å ena sidan krävs detstarka kulturbärare från hemmaorganisationen för att prägla dennya verksamheten. Å andra sidan behövs det lokala chefer som kanmarknaden.

Vi diskuterar just att lägga ned ännu mera kraft på att förmedlavisionen och kulturen i företaget nu när vi expanderar, sägerAnders Moberg. Vi måste hålla ihop företaget runt visionerna.Det är en av de svåraste uppgifterna vi har.

Ett av sätten att hålla liv i visionerna är internutbildning iSmåland, så kallade Ikea Way-kurser på en vecka. Ett annat äratt skicka ut tunga kulturbärare till de nya marknaderna. Vimåste ägna mycket uppmärksamhet åt vilka chefer vi väljer sägerMoberg. Det är genom dem vi styr.

SCHWABEN TYSKT SMÅLANDYtterligare ett sätt är att hitta bryggor, som Moberg uttryckerdet, från den småländska Ikea-kulturen till andra länder, detvill säga identifiera andra länders motsvarighet till Smålandför att förklara Ikeas koncept. I Tyskland är det Schwaben somär motsvarigheten. I Frankrike är det Auvergne.

Visst blir det svårare på mer okända marknader, säger AndersMoberg. Avgörande är att förstå efterfrågan på varje enskildmarknad. Moberg har själv besökt kinesiska hem för att försökabilda sig en uppfattning om efterfrågan.

Den stora frågan på längre sikt är förstås hur mycket IngvarKamprad betyder för Ikeas fortsatta framgång. Än så länge jobbarhan i organisationen, bland annat med sortimentsfrågor. Varjevår och höst träffas Ikea-folket i Älmhult en vecka för attplanera sortimentet. Då är Kamprad med. Sedan följer han upp medbesök i varuhusen under året.

Men han verkar ha trappat ned litet. Det händer att han tar ensemestervecka, skojar Moberg. Det är i så fall honom väl unt.Han är 71 år.

Vi måste hushålla med honom, säger Moberg. Han är enkulturperson. Det är viktigt att så många nya som möjligt fårträffa honom.

Kamprad har gjort allt han kunnat för att Ikea skall leva vidareutan honom. Han har vigt sitt liv åt att verka i organisationenoch vara föredöme för att sprida den spartanska, framgångsrikakulturen. Och genom att lägga ägandet i en stiftelse har hansett till att det inte kan bli någon ägarstrid om bolaget.Konstruktionen är sinnrik. Den holländska stiftelsen TheStichting Ingka Foundation äger sedan 1982 varuhusrörelsen.Inter Ikea, som också lär vara av stiftelsekaraktär, ägervarumärken och koncept och har copyright och får motsvarande treprocent av varuhusens omsättning i royalty. Tanken är att InterIkea skall fungera både som pådrivare och kulturbevarare ochsamtidigt bevaka konceptet. Dessutom lär Inter Ikea med sittkapital på i dag nära tio miljarder kronor fungera som en sortslivförsäkring åt Ikea. Skulle varuhusrörelsen få allvarligaproblem finns det en reserv. Inter Ikea äger bland annatfastighetskonsulten Catella.

CHEFSKAPET GÅR INTE I ARVTill detta kommer ett tredje ben, Ikano, som ägs av Kamprads tresöner.I Ikano ligger verksamheter som organisationen fångat upp,men som inte passar i Ikea. Där finns i dag till exempelkontokortsrörelsen, Ikano Bank, fransk-brittiska konkurrentenHabitat som Ikea köpte för några år sedan och som drivs heltskilt från Ikea och fastigheterna. Bolaget lär vara värt ett par,tre miljarder kronor.

Kamprads söner kommer alltså bara att ärva de pengar pappansparat ihop vid sidan av Ikea samt Ikano.

Men Ingvar Kamprad har också sagt att han gjort upp med sinasöner att ingen av dem skall bli chef för Ikea. Men kanske ärdet bara för att minska pressen på dem. Alla tre jobbar igruppen och har i tur och ordning arbetat tillsammans med sinpappa under något år.

Anders Moberg sade när han tillträdde för 12 år sedan att hansåg sig som en brygga mellan generationerna. Och han sägerdiplomatiskt att det vore bra om sönerna Kamprad kunde fungerasom kulturbärare i organisationen.

BILDTEXT: Ingvar Kamprad, 71, har gjort allt han har kunnat föratt Ikea skall leva vidare utan honom.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF