ASG: Steg två för Custos

Transportleverantörernas grepp om ASG är definitivt brutetefter Custos köp av hälften av storägaren Bengt Sjöbergs aktier.

Möjligheten att köpa kontrollposten i ASG frånåkeriorganisationerna (dvs. investmentbolagetTransportförvaltning AB) härom veckan var ett viktigt delmål iinvestmentbolaget Custos plan – att frigöra den missköttatransportkoncernen från de åkeriintressen som har hämmatföretagets utveckling en längre tid (se veckans företagsanalys).Steg två för investmentbolaget Custos var att neutraliserastorägaren Bengt Sjöbergs möjligheter att blockera beslut istyrelsen. Sjöberg, som köpte in sig med 28 procent av rösternai ASG i samband med Frigoscandiaförvärvet för omkring två årsedan, är ägare till ASG Hong Kong (tidigare ett dotterföretagtill ASG), och är i sin transportrörelse i Fjärran östern starktberoende av ASG.

Enligt uppgift är 60-70 procent av Sjöbergs volymer i den egnaverksamheten kopplade till ASG. Det finns alltså en tydligintressekonflikt mellan den egna rörelsen och hansstyrelserepresentation i ASG. I och med att Custos tar överhälften av Sjöbergs aktieinnehav minskar givetvis hans utrymmeatt påverka ASG:s utveckling. Förmodligen tvingades Custos attbetala en ordentlig premie för att komma över aktierna – ASg –aktien har haft en mycket svag värdeutveckling sedan Sjöberggick in i bolaget. Å andra sidan är det inte säkert attvärdetillväxt var det enda syftet för Sjöbergs investering.Kanske har det också handlat om att försäkra sig om en vänliginställning från ASG:s sida gentemot Sjöbergs verksamhet.Iuppgörelsen mellan Custosledningen och Sjöberg ingår också atthan lämnar sin ordinarie styrelseplats, trots att hanfortfarande är en av de större ägarna, för att blistyrelsesuppleant. Hans bror Ingemar Sjöberg, som tidigare varsuppleant, övertar den ordinarie platsen.

I övrigt innehåller förslaget till ny styrelse främst personersom rekryterats av Custosledningen. Det är dock möjligt attCustos tillfrågat insitutionerna (som representerar närmare 30procent av kapitalet) om dessa personers lämplighet. Custos VD,Christer Gardell, blir ny ordförande efter Lars Kylberg(tidigare chef för Saab-Scania). Kylberg stannar dock kvar istyrelsen som vice ordförande. Anledningen till att Kylberg fårsitta kvar (han är ju ansvarig för den urusla utvecklingen desista åren) är förmodligen att Custosledningen vill ha en visskontinuitet i styrelsearbetet. Jan Åkesson, ASG-analytiker ochmedlem av koncernledningen hos Custos, tar också en plats istyrelsen.Ett intressant namn i den nya styrelsen ärdatakonsultföretaget Guides storägare och styrelseordförandeThomas Glück. Transport- och logistikkoncernen ASG har haftsvårigheter att implementerar ett vettigt informations- ochlogistiksystem. Det är av detta skäl Custosledningen rekryteratGlück till styrelsen. Per Molin, tills helt nyligen chef förstålkoncernen Avesta, har erfarenhet från en bransch som präglasav ständiga kostnadsrationaliseringar. Att ASG är i behov av enrejäl översyn av kostnaderna är uppenbart efter de senaste årensmycket svaga resultatutveckling.

Custosledningen har lyckats locka in två intressanta och erfarnapersoner i styrelsen. Invändningen mot den nya styrelsen är attden saknar branscherfarenhet. Valet av ny VD efter Gunnar Malmblir därför mycket viktigt. Förmodligen kommer fler personer iföretagsledningen att bytas ut framöver. Det råder brist påduktiga företagsledare i branschen, men den nye VD:n behöverinte nödvändigtvis komma från transportnäringen.

ASG:S DOLDA GIFTPILLEREtt aktieägaravtal mellan de tidigare A-aktieägarna i ASG, detvill säga två av bolagets egna leverantörer, kunde effektivthindra alla försök till förändringar i bolaget. För övrigaaktieägare fanns avtalet bara redovisat i prospektet från 1990inför ASG:s börsnotering. I följande årsredovisningar nämnsinget aktieägaravtal, något som kritiserats av börsen. Avtaletinnehöll bland annat en hembudsklausul: om någon av de båda A–aktieägarna, Transportförvaltning AB eller Bengt Sjöberg, villesälja hade den andre förköpsrätt. Dessutom reglerade avtaletförordnande av styrelseledamöter i ASG. Styrelsen i ASG skallbestå av högst nio ledamöter, fyra av platserna skulletillsättas av A-aktieägarna.

Gert Karlsson, VD i Transportförvaltning AB, hävdar dock attTransportförvaltning endast har haft aktieägarrollen för ögonensedan ASG blev ett börsbolag, bland annat har bolaget aldrigföreslagit någon åkare till ASG:s styrelse. I och med Custosinträde är aktieägaravtalet utan vikt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.