BIACORE: Läge för kurshöjning

Biacore fick en misslyckad start som börsbolag. Den oväntadevinstnedgången i år kan vara av tillfällig karaktär. Kursenborde därför justeras upp.

Biacore blev börsbolag i december i fjol när Pharmacia & Upjohnsålde ut ca 60 procent av sitt dotterbolag. De nya aktieägarnafick betala 107 kr, ett högt utförsäljningspris. Företaget blevdock väl mottaget och kursen gick raskt upp till 155 kr. Mensedan har det varit rena utförsbacken för aktien, som nu står ica 80 kr.Först kom en oväntat svag kvartalsrapport därresultatnedgången förklarades med långsiktiga kostnader för attbygga upp resurser inom marknadsföringen. Sedan kom envinstvarning i slutet av maj då företaget berättade att åretsvinst kommer att underskrida 1996 års resultat. Försäljningenhade inte utvecklats som planerats, främst på grund avbudgetåtstramningar hos kunder i Europa.

Två frågor är naturliga att ställa. Finns ett djupt liggandeproblem i företaget? Eller är det en tillfällig nedgång? För attförstå förutsättningarna krävs en kort genomgång av företagetsprodukter och marknad.

Biacore är världsledande inom området affinitetsbaseradbiosensorteknologi. Det är en teknik som används för attbestämma funktion och koncentration av ämnen relaterade tillbiologiska processer: proteiner, nukleinsyror, fettmolekyler,kolhydrater, läkemedelssubstanser, vitaminer, olika gifter,virus, bakterier och så vidare. Informationen ges i realtid ochdet går att få snabba och exakta mätningar även i grumliga ochogenomskinliga prover. Tekniken används främst inomgrundläggande och tillämpad biologisk forskning. Den gerproduktivitetsvinster genom att kostsamma repetitioner avmätningar kan undvikas, prover behöver inte renas ochsvårtillgängliga prov kan återvinnas efter analysen. Konkretsäljer Biacore instrument med tillbehör. Instrumenten, som igenomsnitt kostar ca 1 miljon kr styck, står för ca 80 procentav omsättningen men tillbehörens andel ökar ju fler instrumentsom finns ute hos kunderna. Viktigaste tillbehöret är sensorytor,som har egenskapen att selektivt binda den komponent man villmäta. Sensorytorna kostar 800-2000 kr och räcker för 50-100analyser.

Biacore säljer ca 200 instrument om året för närvarande och harca 90 procent av marknaden för affinitetsbaseradbiosensorteknologi, räknat i värde. Störste konkurrenten äramerikanska Affinity Sensors, som i fjol köptes av ett avvärldens största instrumenttillverkare, Thermo Instruments.Trots lägre priser har Biacore i stort hållit sinamarknadsandelar.

Med detta bolag finns en patentstrid. Biacore hävdar attAffinity Sensors gjort intrång på det amerikanska patentet kringsensorytor. Utfallet är dock inte så avgörande för Biacore. Gerdomstolen det amerikanska företaget rätt innebär det bara attnuvarande situation består. Biosensortekniken är relativt ny.Biacore började sälja sina instrument 1990. Ett långt och dyrtutvecklingsarbete låg bakom. Gamla Pharmacia satsade ca 500miljoner kr för att ta fram denna spjutspetsteknik. För attkunna behålla sin ledande ställning måste Biacore satsa mycketpå forskning, i dag mer än 20 procent av omsättningen. Ingetinstrument, som nu säljs, är äldre en tre år. Målet är att kommamed ett nytt instrument om året. På detta sätt skall bolagetkunna möta de växande krav på ännu bättre instrument som ställsfrån världens ledande forskare.

Svagheten hos Biacore är inte tekniken utan betalningssvagaköpare i form av olika forskningsinstitutioner. En majoritet avdem är beroende av offentliga anslag. Kunderna finns tillungefär en tredjedel i Asien (huvudsakligen Japan), Europa ochUSA.

I Japan, där 80 procent av kunderna finansierar sin verksamhetmed offentliga medel, är detta inget större problem eftersomanslagen till biologisk forskning hela tiden ökar.

I Europa, där andelen är 70 procent, är svårigheterna destostörre. I två nyckelländer, Sverige och Tyskland, som står förnästan halva Biacores försäljning i Europa, har anslagen skuritsned eller skjutits fram i tiden. I övriga Europa ser det någotbättre ut.I Sverige har Biacore fått känna av en 15-procentigminskning av FoU-anslagen från forskningsråden. Hoppet står tillpengar från privata stiftelser, de gamla löntagarfonderna ocholika EU-medel. I Tyskland har handläggningstiderna fördröjts etthalvår eftersom finansieringen, som tidigare skett med federalamedel, numera också skall innehålla delstatliga pengar. Ettantal godkända affärer väntar på delstatlig finansiering. Enligtledningen för Biacore är det inte fråga om utan när de fullföljs.Ingenting tyder på direkta nedskärningar av FoU-anslagen.Intresset för Biacores instrument är fortsatt stort. Även omkonvergensvillkoren inför EMU gjort myndigheter återhållsammafinns en insikt i Tyskland att biologisk forskning måsteprioriteras om inte USA skall bli helt dominerande på området.

I USA är knappt hälften av kunderna beroende av offentligaanslag. Men dessa anslag ökar precis som i Japan. Biacore hardock haft problem i USA av ett annat skäl, nämligen dåligledning. En ny chef finns på plats sedan maj och utsikterna serljusa ut för helårsförsäljningen.

Biacore säljer dyra produkter som ger höga täckningsbidrag.Spegelbilden av detta är stora fasta kostnader för FoU ochmarknadsföring, som gör företaget extra känsligt för minskningari försäljningen. Det slår också positivt åt andra hållet. Ökarförsäljningen ger det kraftigt utslag på vinstraden. Beroendetav offentliga anslag är inte mycket att göra åt, med deninriktning på högkvalitativa instrument som Biacore valt. Mendet finns en strävan att minska beroendet, dels genom att satsahårdare på USA där klimatet för biologisk forskning är bäst,dels vidga marknaden för att nå fler användare. Utöveroffentligfinansierade forskningsinstitutioner är kunderna främstde stora läkemedelsbolagen. De köper de mest avancerade och dyrainstrumenten. Paradprodukten heter Biacore 2000 och kom tillmarknaden i slutet av 1994. Biacore har nyligen lanserat ettenklare och billigare instrument (Biacore-probe), som kostarknappt 400.000 kr och vänder sig till en bredare marknad.

Biacore har också gett sig in på livsmedelsområdet med en nyprodukt (BiaQuant). Det finns också planer på att komma medprodukter inom området miljökontroll. Dessa nya verksamheterkommer att kräva förvärv av teknik, företagsköp ochalliansbildningar. Biacore har resurser för detta med en storkassa och en soliditet på 70 procent.

Det verkar som om problemen i Biacore mest är av kortsiktig ochövergående natur. En indikation på detta är attföretagsledningen inte gjort några drastiska hugg iorganisationen för att parera på kostnadssidan. Däremot har endel nysatsningar omprövats.

I år lär vinsten minska i storleksordningen 30 procent till ca40 miljoner kr, enligt Affärsvärldens bedömning. 1998 finnsförutsättningar för en återhämtning. Uppfattningen skiftar blandanalytikerna. De flesta har lagt sig i intervallet 50-90miljoner kr, 4-6 kr per aktie efter schablonskatt.

I USA, där de ledande tillverkarna finns av vetenskapligainstrument, handlas företag med Biacores inriktning till p/e-talkring 20, räknat på 1998 års förväntade vinst. Samma prislapp påBiacore ger ett värde kring 100 kr. Det borde därmed finnasutrymme för en uppjustering av kursen med några tior. Däremot ärdet svårt att motivera en kurs som ligger avsevärt överutförsäljningspriset 107 kr. Först måste Biacore visa att 1997var ett tillfälligt dopp och att man är tillbaka med en årligförsäljningstillväxt på 20-25 procent.

Risken är att det blir ett bakslag när niomånadersrapportenkommer 30 oktober. Tredje kvartalet brukar vara svagt. Däremothar Biacore historiskt alltid haft ett starkt sista kvartal.Forskningsinstitutionerna är nämligen försiktiga och lägger sinadyra instrumentinköp i slutet av året när man vet ombudgetramarna håller.

Rejält tapp

Biacore mkr 1994 1995 1996 1997*Biacore mkr 1994 1995 1996 1997*Omsättning 155 209 260 250Rörelseresultat 13 59 64 32Marginal, % 8,3 28,2 24,8 12,8Finansnetto -8 -7 -2 8Vinst 5 52 62 40 * Affärsvärldens prognos

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.