Ericsson slopar ”Make Yourself Heard”
Samtidigt som Ericsson sparkar anställda står det kart att företaget kastat miljardbelopp i sjön genom att investera i sloganen Make Yourself Heard som nu fasas ut. Den har använts i en stor del av konsumentreklamen och i platsannonsering i över fem år.
Men Make Yourself Heard har aldrig tillåtits bli hela Ericssons slogan, likt Nokias Connecting People. Under perioden har Ericsson också använt bland annat ”Power of Mobility”, ”Mobile Internet Revolution. It´s an everyday thing” och ”It´s all about communication between people, the rest is technology”.
”Kunderna hinner aldrig ta till sig de nya budskapen. Det är bara Ericsson själva och branschpressen som hinner uppmärksamma dem. Det här är kapitalförstöring”, hävdar en varumärkesexpert med god insyn i branschen.
Det är oklart vad som kommer att ta vid i Ericssons marknadsföring.
”Varumärket måste konsolideras först. Ericsson har använt för många olika teman”, säger Bo Albertsson, marknadschef på konsumentdivisionen.
Ett spår som Ericsson arbetar med är ”Teknik som inspirerar”.
”Ja, teknik som inspirerar är ett förhållningssätt. Det återstår att se om det blir ett tema som vi använder. Det är kanske viktigare internt”, säger Bo Albertsson.
Men inspirerande teknik är ett upptaget territorium. Siemens har ”Be inspired” och Compaq ”Inspiration Technology”.
Samtidigt som konsumentdivisionen fimpar Make Yourself Heard arbetar Ericssons nya centrala varumärkeschef John Giere med temat Mobile Internet Revolution. It´s an everyday thing. Giere har nyligen smällt av minst 600 Mkr i en global kampanj med det temat.
Men nu pratas det redan inom Ericsson att Mobile Internet inte är det rätta uttrycket att använda när det gäller framtida mobila tjänster. Det blir alltså sannolikt reträtt från Mobile Internet Revolution också. Därmed kan man säga att de pengarna också är bortkastade.
Ytterligare ett uttryck verkar vara på väg från Ericssons centrala marknadsorganisation. Det är Powered by Ericsson. Hittills har det använts i en annons ihop med Tele2 om nya tjänster i mobilnätet.
Blir Powered by Ericsson något bestående, handlar det om att göra Ericsson till ett insatsvarumärke som står för kvalitet och kunnande om mobila nät- och tjänster.
Men Powered by Ericsson skulle också kunna användas inom konsumentdivisionen. Stämmer de senaste dagarnas rykten om att Sony ska köpa Ericssons mobiltelefoner så kommer kanske Ericssons varumärke att användas för att stärka Sony som terminaltillverkare.
Powered by Ericsson kan också användas ifall Ericssons teknik och programvaror säljs till operatörer som operatörer som vill ha egna terminaler. Även varumärken som Virgin, Lego, Compaq och Microsoft skulle kunna tänkas använda Ericssons innandömen i sina terminaler och använda Powered by Ericsson för att vara trovärdiga i den mobila världen.
I så fall kan Powered by Ericsson bli något långsiktigt och likt Intel Inside, som varit framgångsrikt i datorbranschen. Intel Inside har skänkt trovärdighet och kvalitet till nya datormärken som Dell, Gateway 2000 med flera. Därmed skulle Ericsson få avsättning för forskning och utveckling inom 3G-terminaler i långt större volymer än i bara de egna terminalerna.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.