Volkswagen storsatsar – på Northvolts konkurrent

Volkswagen har lämnat sin stol tom i Northvolts styrelserum. Samtidigt storsatsar biljätten på den amerikanska konkurrenten till Northvolt, QuantumScape, som är världsledande på solid state-batterier. Samarbetet har i närtid fördjupats och Volkswagen har nu tre ledamöter i Northvolt-utmanarens styrelse.
Volkswagen storsatsar – på Northvolts konkurrent - vw-qs
Volkswagen har lämnat Northvolts styrelse – men har tre ledamöter i konkurrentens. Foto: TT och QuantumScape

Volkswagens (VW) representant i Northvolts styrelse, Sven Fuhrmann, lämnar. Det blev känt under måndagen.

Om han kommer ersättas har inte VW velat svara på efter avhoppet. VW har inte heller svarat på frågor om de ämnar stötta batteritillverkaren finansiellt i krisen.

Samtidigt som biljättens relation till Northvolt framstår som allt kyligare har relationen till konkurrenten, amerikanska QuantumScape (QS), blivit allt varmare.

Precis som i Northvolt är Volkswagen även huvudägare i QS med en ägarandel på omkring en fjärdedel.

Satsar på solid state

QS är det första batteribolaget som kommit nära ett marknadsgenombrott för nästa generation elbilsbatterier, solid state, som är en batteriteknik utan anod och elektrolytvätska.

Enligt QS är batterierna både billigare att tillverka, ger längre räckvidd, laddar snabbare och är säkrare än dagens litiumjon-batterier. Utvecklingen inom det senare går dock snabbt mot att hämta in solid states tekniska fördelar. Och det är för tidigt att utse en vinnare.

QuantumScape har också haft svårt att rampa upp sin batteriproduktion. Foto: QuantumScape

Svårt att skala upp tillverkningen

Volkswagen har investerat drygt 15 miljarder kronor i Northvolt mot hittills drygt 3 miljarder kronor i QS.

I somras aviserade dessutom VW och QS att samarbetet fördjupats ytterligare. VW kommer att köpa en tillverkningslicens för drygt 1,3 miljarder kronor från QS så snart deras batterier kan börja serietillverkas.

Samarbetet inleddes under det tredje kvartalet i år vid anläggningarna i San Jose, Kalifornien. Det framhöll VD:n Siva Sivaram i QS 9-månadersrapport.

QuantumScape brottas dock med liknande problem som Northvolt – de har svårt att skala upp batteritillverkningen. PowerCo, som är Volkswagens eget batteribolag, bidrar nu med expertis i arbetet att öka volymerna.

“PowerCo kommer att tillföra resurser och personal. Långsiktigt kommer samarbetet att reducera vårt kapitalbehov med flera miljarder dollar”, framhöll QS finanschef Kevin Hettrich på den senaste rapportens telefonkonferens med investerare och analytiker.

Dominerar styrelsen

Volkswagen har tre representanter i QuantumScapes styrelse, vilket kan jämföras med att man “bara” haft en i Northvolts styrelse.

Men nu står VW alltså utan representation i Northvolt och vill inte svara på om en ersättare kommer utses.

“Detta beslut har ingen påverkan på Volkswagens ägande i Northvolt”, uppgav en talesperson för Affärsvärlden på måndagen.

Volkswagens talesperson vill heller inte kommentera om Sven Fuhrmann avgått på sin arbetsgivares begäran – eller om han fortfarande är anställd i VW.

Om avgången var planerad borde en ersättare ha utsetts samtidigt, vilket inte skett. En anledning kan vara att VW inte vill sitta i styrelsen om Northvolt skulle tvingas till konkurs.

För Di uppger Northvolt sig vara i diskussion med VW om en eventuell efterträdare.

Konkurrenten VW:s prioritet?

I Northvolt-konkurrenten QS visar VW dock ingen tveksamhet kring att utse styrelserepresentanter, o den tredje ledamoten utsågs så sent som i somras.

Att representationen är så stark ger en fingervisning på hur högt VW prioriterar QS-samarbetet, där investeringen bara uppgår till en femtedel av den i Northvolt.

De tre tyskarna i QS styrelse är den tidigare forskningschefen Jurgen Leohold, batteribolaget PowerCo:s VD Frank Blome och den i somras invalde Sebastian Schebera, som är chef för VW-koncernens strategiska samarbeten.

Rättelse: I en tidigare version stod det att VW ska köpa tillverkningslicens från QS för 1,3 MUSD. Rätt ska vara 1,3 mdr kr. 

Läs också: Volkswagen om Northvolt-avhoppet: Påverkar inte vårt ägande

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB