H&M: VD med svångrem och överrock

H&M:s nye VD Fabian Månsson får knappast bestämma själv, med enf.d. VD och huvudägare som ordförande. Men han kan se till attden kostnadsmedvetna H&M-andan överlever expansionen.

Det blir alltså knappt 34-åriga Fabian Månsson som tar över VD–skapet i H&M efter huvudägaren Stefan Persson, som iställetkliver upp och blir styrelseordförande. Men detta betyderknappast att Fabian Månsson tar över Stefan Perssonsarbetsuppgift.

H&M har varit ett av Europas mest expansiva klädföretag under1990-talet och försäljningen har ökat från drygt 5 till 18miljarder kronor. Börsvärdet på över 80 miljarder gör H&M tillSveriges sjunde största företag på börsen. Fabian Månsson måstedärför betraktas som en mycket ung VD, även om det går att finnayngre direktörer i några av de SBI-noterade IT-bolagen.

MYCKET OM LITESina VD-egenskaper beskriver Månsson så här: Jag är en personsom kan mycket om lite. Jag har en hög ambitionsnivå, och är entävlingsmänniska helt enkelt. Men jag har också stor socialkompetens och den kommer att bli väldigt viktig i detta jobbeteftersom vi hela tiden jobbar nära människor. Han syftar både påalla människor i H&M-organisationen, där vissa har varitanställda i över 30 år, och på kunderna i butikerna. Likaviktigt vid rekryteringen var förstås Månssons förflutna inomH&M. Han har sedan examen från Handelshögskolan 1991 haft ettantal olika befattningar i bolaget, främst inom inköp. Först varhan inköpsekonom, därefter inköpsavdelningens länk i Tysklandoch sedan chef för H&M:s ungdomsmode (exempelvis Impuls ochRocky). Det ledde till att han förra sommaren utsågs tillcentral inköpschef efter den då pensionerade Max Felixon, somtidigare varit en av H&M:s viktigaste ledningspersoner bredvidVD:n Stefan Persson och ekonomichefen Jan Jacobsen. Med storsannolikhet var Månssons H&M-bakgrund en förutsättning för VD–jobbet.

Internrekryteringen är en av H&M:s styrkor, tycker Månsson ochger också ett av sina få konkreta VD-budskap: Intern rekrytering,intern utbildning och en platt organisation har varit starktbidragande orsaker till H&M:s framgångar och det tänker jagfortsätta att prioritera. Min målsättning är att motverkabyråkratin i ett snabbt växande företag. I luddiga ordalagbrukar detta kallas H&M-andan, en lite tydligare förklaring ärsnabb handlingsförmåga på inköpssidan samt en extremt högkostnadsmedvetenhet. För att handla snabbt, krävs kortabeslutsvägar och det har vi här i H&M, berättar Månsson.

Det är alltså viktigt att känna sig hemma i H&M:s verksamhet.Stolt berättar Månsson att han strax före jul stod och såldekläder i en H&M-butik. Så sent som i fredags lyckades han säljaen kostym till ett av TV-teamen som var och intervjuade H&M:snya verkställande direktör. Och när H&M i år öppnade sina förstabutiker i Paris så var såväl Fabian Månsson som Stefan Perssonpå plats för att hjälpa till att plocka fram varor och guidapressen runt i butikerna.

TUNG ÖVERROCKDäremot är det tveksamt om den nye VD:n får något störremanöverutrymme. Inte nog med att H&M får en så kallad överrock,när förre VD:n tar över ordförandeklubban. Överrocken ärdessutom bolagets huvudägare och kommer att vara arbetandestyrelseordförande. Det tillkommer alltså ytterligare enledningsperson utöver den tidigare ledningstrojkan bestående avVD, inköps- och ekonomicheferna.

Vi ser det som att H&M stärker sin företagsledning, sägerMånsson. Men var beslutsgränserna mellan ordförande och VDkommer att gå, vill Månsson inte uttala sig om.

Stefan Persson är bra på att delegera, vi får vänta och se,svarar han istället undvikande.

En av de hetaste frågorna för H&M handlar om vilka nya marknadersom H&M skall etablera sig på. Idag finns klädkedjan i tolveuropeiska länder. På de största klädmarknaderna – Tyskland ochFrankrike – handlar det bara om en marginell andel av marknaden.Därför är det inte omedelbart nödvändigt att erövra nyamarknader. Å andra sidan har Stefan Persson aldrig uteslutit attH&M på sikt även kan komma att gå utanför Europa. All expansionutgör gemensamma beslut för hela ledningen, säger Månsson.

H&M:S STARKA SIDAUtnämningen av inköpschefen Månsson till VD visar hur viktiginköpssidan har blivit för H&M under expansionsåren. Strateginför inköpen är en stark kostnadsmedvetenhet med hög omsättningutan dyra lagerkostnader.

Vi har inga mellanhänder, utan handlar upp direkt fråntillverkarna. De stora volymerna, 250 miljoner plagg förra året,ger oss låga priser, säger Månsson. Vid detta laget harinköpsorganisationen också utvecklat en god känsla för varvarorna skall köpas in från de olika marknaderna i Asien ochEuropa. När rätt vara köps från rätt marknad går det att sparamycket pengar, slutar Månsson.

BILDTEXT: Inte nog med att H&M får en överrock, när förre VD:nnu tar över ordförandeklubban. Överrocken är dessutom bolagetshuvudägare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.