”Har fått försprång med arenan”
Malmö FF:s vd Niclas Carlnén älskar fotboll, jobbar jämt och är så praktiskt lagd att han intar sina måltider nära jobbet på Swedbank Stadion i Malmö. Så när Affärsvärlden vill fika passar han på att äta lunch före kaffet – och vi hamnar på sportbaren O’Learys – som har MFF-tapeter på väggarna.
MFF är en stolt klubb rent sportsligt. Efter segrarna i Allsvenskan 2013 och 2014 ligger klubben i topp tillsammans med IFK Göteborg med 18 SM-guld genom tiderna. Och de senaste årens kvalificeringar till gruppspelet i Champions League har höjt prestigen ytterligare. Ur ekonomisk synvinkel har Malmöklubben också fått en särställning i svensk fotboll: 160 miljoner i intäkter från Uefa förra året och minst 213 nya miljoner i år. Det egna kapitalet ökade 2014 till 226 miljoner kronor, vilket gör att MFF i praktiken har cirka hälften av de allsvenska klubbarnas samlade kapital. När 43-årige Niclas Carlnén lämnade damfotbollen i FC Rosengård för ett och ett halvt år sedan och tillträdde posten som vd för MFF kom han till ett lag med starkt självförtroende och en alltmer bågnande plånbok.
Vilka utmaningar hittar man då, var inte risken stor att du som vd bara skulle bli förvaltare?
– Mitt uppdrag är att utveckla och jag är som person inte någon förvaltare alls. Det finns både risker och möjligheter med framgång, för mig handlar det mest om möjligheter. Jag har en tydlig plan för vad som krävs.
Han har ett antal nya – än så länge hemliga – affärsidéer i rockärmen som ska se till att MFF:s intäkter fortsätter ligga på höga nivåer även utan pengarna från Champions League. Till viss del verkar det handla om att få fler internationella företag att intressera sig för sponsring av skåningarnas favoritlag. Även om MFF med 74 miljoner kronor förra året hade högst sponsorintäkter i Sverige så är de låga i en internationell jämförelse.
En annan möjlig intäktskälla i form av event och nya hyresgäster är arenan, Swedbank Stadion, som MFF numera äger till 81,25 procent och nästa år har köpt loss helt. Inofficiellt sägs de sista 19,75 procenten kosta mellan 30 och 40 miljoner. De ursprungliga lånen för köpet har amorterats ner till 300 miljoner, driftskostnaden har sänkts och klubben slipper betala hyra. Tack vare klubbens framgångar är publiksnittet på de internationella matcherna högt, runt 17 000 (av 24 000 sittplatser).
– Jag är övertygad om att ägandet av arenan ger oss ett försprång, den har varit en viktig förutsättning för att bygga upp till framgången vi har i dag.
Under det senaste året har elva av MFF:s spelare sålts och tretton har köpts in. Det ryktas att MFF sålt spelare för 135 miljoner kronor, men det är inget som klubben bekräftar. Samtidigt har många miljoner använts för att köpa nya talanger.
– Visst, det har varit en betydligt högre omsättning än tidigare, så blir det när man har spelare som lyckas bra i Champions League. Men vi har också kunnat bygga en bredare trupp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.