”I en Tatra är världen vackrast”
– När jag bodde i Tjeckien gillade jag tjeckiska bilar, men nu när jag bor i Sverige gillar jag svenska bilar, som Volvo 780 Bertone, säger Jan Stocklassa, vars efternamn är tjeckiskt, från farfars far.
Som affärsman har Jan Stocklassa bland annat varit med om att starta Metro och varit tidningens första vd i Tjeckien. Han har också drivit Svenska Spels internationella expansion, och säljer i dag genom företaget Genera Networks lotterilösningar till statliga spelbolag runt världen.
Stocklassa har också varit dokumentärfilmare, och studerat arkitektur, varit handelsråd, diplomat – och försökte i denna roll sälja svenska jaktflygplanet Gripen till Tjeckien år 2003 – utan framgång. I ytterligare en roll, som författare, skrev han sedan boken Gripen av Prag om just de misslyckade affärerna.
En stor del av Jan Stocklassas liv har utspelat sig i Tjeckien och det som tidigare hette Tjeckoslovakien, ett land som han besökte första gången redan som 19-åring. Att han återvände kan till stor del sägas bero på att han år 1984 fick syn på ett exemplar av den ikoniska öststatsbilen Tatra 603.
– Vad är det här för något? kände jag. Och jag tänkte att ett land som kan tillverka en så här galen bil måste ju vara galet spännande att bo i.
Jan Stocklassa förstod att han behövde komma tillbaka, och förverkligade sedan sina planer några år senare, då han började studera film i Prag. Några månader senare träffade han sin blivande hustru.
År 1991, som 26-åring, hade han så skaffat tillräckligt kapital för att skaffa en Tatra 603, bilen som för Jan Stocklassa var vad madeleinekakan och lindblomsteet var för Marcel Proust.
– Jag tror jag köpte den för motsvarande 5 000 kronor. I Sverige hade man kanske fått betala 30 000–50 000 kronor då, för den var i väldigt bra skick.
Bra, men inte perfekt. Så knappt tio år senare, efter några års sommarkörning, lät han renovera den till absolut toppskick.
– Jag lämnade in den hos före detta anställda från Tatrafabriken i Kopřivnice i östra Tjeckien, som nu hade startat en egen liten verkstad. Och de kunde ju allt om bilen. Så de renoverade den så den nästan blev för fin.
Sedan dess har Jan Stocklassa finkört med det udda fordonet, med jämna mellanrum, som står kvar i Tjeckien. Bland de främsta meriterna finns att han kört omkring med tidigare moderatledaren och statsministern Carl Bildt i Tatrans baksäte.
– Det finns ett tjeckiskt uttryck som lyder ”världen är som vackrast från baksätet på en Tatra”. Jag har också en film från när jag kör runt Carl Bildt nere i Tjeckien, och frågar honom var världen är vackrast. Och han svarar ”självklart från baksätet på en Tatra”!
Jan Stocklassa kan allt om sin klenod, och berättar bland annat om hur de karaktäristiska, tättsittande framlyktorna kommit till genom att Tatran har en svansmotor, det vill säga en bakluckeplacerad motor. Då fanns inget behov av en mittplacerad kylare fram. Tatran har sedan luftkylning på motorn, genom utstående luftintag på vardera sida om bakvagnen.
Tatra var en bil i lyxsortimentet, och motorn var en V8 redan i standardutförandet, om än med en cylindervolym på blygsamma 2,5 liter i 603:ans utförande – ”larvigt liten för att vara en V8”, som Jan Stocklassa säger.
Bland de andra egenheterna finns rattväxel – i likhet med gamla Saab 96 – och växellåda placerad framför bakaxeln. Den gemensamma framsoffan går att fälla bak till liggläge för förare och passagerare.
– Och så är den hela fem meter lång. Men kan man bara hantera den så har den bra driv.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.