Internetaktier: Wall Streets näthausse

Allt som har med internet att göra har plötsligt blivit högviltpå de amerikanska börserna. Men det kan komma surt efter denfantastiska uppgången för internetaktier.

Företag som på ett eller annat sätt har som affärsidé attprofitera på internet tillhör för närvarande Wall Streetsabsoluta favoriter. Aktier i bolag som tillhandahåller såkallade sökmotorer för internet, samt företag som säljer skivor,böcker, resor med mera över internet har stigit med över 50procent sedan årsskiftet. Flera har till och med sett sinakurser fördubblas.

TUNGT FÖR PCSamtidigt har PC-relaterade aktier haft en tung vår.Överraskande vinstvarningar från PC-tillverkaren Compaq ochprocessortillverkaren Intel har gjort placerare skeptiska tillsektorn. Faktum är att dessa två trender – uppgången iinternetaktier och nedgången i PC-aktier – hör intimt samman.Ett viktigt skäl till problemen för PC-tillverkare är den snabbtväxande efterfrågan av lite enklare och betydligt billigaredatorer. Men samtidigt som detta sätter hård press på PC–branschen bedöms det innebära guld för internetföretagen. Lägrepriser gör att fler hushåll har råd att köpa en dator och därmedkan få tillgång till internet. Det leder i sin tur till attannonsmarknaden växer, liksom den elektroniska handeln av varoroch tjänster på internet. Detta gynnar i sin tur de företag sombygger sin affärsidé på internet.

Många placerare har därför viktat om från PC-relaterade aktiertill internetaktier. Därmed har de fortfarande kunnat behålla enkonstant del av IT-aktier i sina portföljer.

Amerikanska investerares särskilda favoriter har varit aktiernai de så kallade sökmotorföretagen. En sökmotor är en plats därsurfarna kan söka efter sånt de tycker är intressant på internet.De är som en slags grindvakter på internet.

Eftersom sökmotorerna lockar många besökare är de attraktiva somannonsplatser. Exempel på sökmotorer är Yahoo, Excite, Lycos ochInfoseek.

Sökmotorerna introducerades med dunder och brak för omkring tvåår sedan. Men efter en snabb uppgång i början har de haft endålig utveckling på Nasdaq-börsen. Analytiker oroades för attannonsmarknaden aldrig riktigt tog fart. Och för en framtidautslagning bland sökmotorerna där många tror att det bara finnsplats för en eller max två.

Men aktierna har alltså kommit tillbaka med råge de senastemånaderna. Trots att bolagens intäkter är små i förhållande tillbörsvärdet (se tabell) och att de med ett undantag går medförlust. Undantaget är marknadsledaren Yahoo, som överraskademånga genom att visa en vinst – om än liten, 4,3 miljoner dollar- för årets första kvartal.

Vidare är den här gruppen av företag på god väg att få encentral roll i den snabbt växande elektroniska handeln överinternet. Härom veckan offentliggjordes det att ett bolag somsäljer musikskivor via internet, CDNow, betalar sökmotorn Lycos18 miljoner dollar om året för att bli exklusiv musikaffär påLycos internetsajt de närmaste tre åren. Wall Streets analytikerförvånades över beloppet och började inse den centrala roll somsökmotorerna kan spela i ett framtida, internetifierat samhälle.

100 miljoner

Yahoo har nära 100 miljoner så kallade träffar på sin sida perdag. Även om träffar inte betyder att det är lika många enskildabesökare är det en imponerande siffra, som talar för att Yahookan bli ett av framtidens stora medieföretag. Men bara runt entredjedel av besökarna är där för att söka efter någonting påinternet. Sökmotorerna har nämligen kommit att ändra karaktär desenaste månaderna och erbjuder nu mer och mer eget innehåll vidsidan om söktjänsten. Yahoo har t.ex. en finanstjänst, ettlivsstilmagasin och en nyhetstjänst, där användarna kanskräddarsy sina egna personliga nyheter.

Dessutom erbjuder Yahoo, i samarbete med teleoperatören MCI,folk att koppla upp sig mot internet. Därmed börjar sökmotorernamer och mer likna America Online, den absoluta draken blandinternetföretagen. America Online kopplar upp 13,5 miljoneramerikanare till internet. De kommer först till America Onlinesegen sajt där det finns ett brett spektrum av underhållning,nyheter och olika affärer.

FLERA FAVORITERÄven företag som satsar på handel med varor och tjänster överinternet tillhör, som sagt, placerarnas favoriter i år. Mestkänt är bokhandeln Amazon.com, som på kort tid blivit en av demest besökta internetsajterna. Amazon.com erbjuder 1,5 miljonerboktitlar till försäljning och är därmed världens störstabokhandel. De säljs till runt 40 procent lägre priser än ivanliga handeln. När en internetkund beställer en bok, beställerAmazon.com boken i sin tur från en distributör.

Preview Travel är inriktad på allt som har med resor att göra.Det går att göra flygplans-, hotell- och hyrbilsreserveringarvia internetsajten. Dessutom finns det all typ av information omolika resmål. Preview Travel är officiell resetjänst på AmericaOnline, som äger runt 11 procent av bolaget.

En tredje handelsplats på internet är Onsale, som sköterauktioner på internet för försäljning av datorer och tillbehör.Auktionerna pågår dygnet runt och låter internetsurfarna bjudapå mer än 1.500 olika saker per vecka.

BLIND TROBörsvärden på över 10 gånger omsättningen talar för enfantastisk tro på framtiden för internetföretagen. Även om tronpå internet som framtidens medium nummer ett börjar bli alltstarkare är det inte lätt att räkna hem aktierna till nuvarandenivåer. Flera amerikanska institutioner har börjat blankaaktierna de senaste veckorna. Det är alltid en stor osäkerhet iplaceringar där vinsterna bedöms komma flera år fram i tiden,särskilt om vinster saknas helt idag. En annan oro gällerannonsintäkterna.

En nyligen publicerad undersökning visar att runt en tredjedelav alla annonsörer på internet är andra internetföretag, som äri dålig kondition och kan få svårt att betala. Många frågar sigockså hur mycket det betyder att vara först med en affärsidé påinternet, vilka många av de hetaste internetbolagen är.Inträdesbarriärerna är relativt låga och det är enkelt attkopiera en framgångsrik idé. När det gäller sökvertygen är detdärför inte alls säkert att faran för utslagning är borta.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.