Jobline tror inte på någon snabb vändning
Samtidigt som nedskärningarna presenterades uppgav Jobline att försäljningen föll under årets första kvartal jämfört med föregående kvartal. Joblines aktiekurs, som har befunnit sig i ständig utförsbacke sedan noteringen i höstas, föll på morgonen med 12 procent till 6,70 vid beskedet. Därmed har aktien nått en nyt botten, tidigare bottennivå var 6,70 kronor.
Joblines intäkter består idag till 65 procent av annonser, är det främst den fallande annonsmarknaden som ligger bakom besparingsprogrammet? ”Det här är en generell nedgång som drabbar både on-line och off-line rekrytering. Annonserna är en stor del av våra intäkter och även den del där komnjunkturnedgången märks först. Men intäkterna faller generellt”, säger Erik Dahl, finanschef.
När började ni känna av nedgången? ”Under första kvartalet, främst i mars.”
Hur lång kommer nedgången att vara? ”Jag tror att vi har nått botten, men vi tror inte på något omedelbart uppsving, därför måste vi anpassa organisationen till en lägre nivå. Hade vi trott på ett snabbt uppsving hade vi inte vidtagit de här åtgärderna.”
Nu säger ni upp 150 personer samtidigt som ni nyss har köpt Wide Eyes, som har 83 anställda, hur många av dem få gå? ”Det kan jag inte kommentera. Vi att gå ut med i vilka länder uppsägningarna sker när allt är legalt klart, troligen när vi presenterar rapporten för första kvartalet i maj.”
Har förvärvet av Wide Eyes kostat mer än ni räknat med? ”Nej det har inte.”
Var det feltajmat? ”Vi köpte bolaget för att de är specialister på e-rekrytering och har mjukvara för personalhantering, vi tror på en fortsatt stark utveckling för de här områdena även om de påverkas negativt på kort sikt.”
Ni säger i pressmeddelandet att ni vidtar de här åtgärderna för att kunna hålla fast vid er prognos om att gå med vinst, exklusive good will, under första kvartalet nästa år. Då har ni varit verksamma i fem år, kan du se att ni kan drabbas av förlust enstaka år även efter det att ni når dit? ”Sådana prognoser kan vi inte ge. Men vi minskar vår sårbarhet successivt genom att öka andelen intäkter från on line search från till 50 procent av intäkterna i slutet av det här året. På sikt skall vi ut ur mediamarknaden, istället skall våra intäkter främst komma från mjukvaran och söktjänsterna.”
Hur påverkas konkurrensen av konjunkturnedgången? ”När ett företag känner av nedgången tvärbromsar det, sedan tänker de till och lägger om strategi för sin rekrytering. Jag tror att det kan gynna oss att de börjar titta på kostnaderna därför att vi har lägre priser än de traditionella rekryteringsföretagen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.