Oron i Asien lyft för Zeteco
Verkstadsbolaget Zeteco, före detta Zetterbergs, hör till demindre bolagen på börsen med ett börsvärde under en miljardkronor. Men inom sin verksamhetsnisch är bolaget en globalgigant. Bolaget har kunder i mer än 50 länder och avomsättningen på cirka 700 miljoner svarar utlandet för 75procent.
Zeteco har tre affärsområden, containerhantering, riktsystem förskadade fordon samt lastbilspåbyggnader. Containerhantering ochriktsystem säljs globalt, har starka positioner, höga marginaleroch hög tillväxt. För lastbilspåbyggnader gäller det motsatta;hemmamarknadsorientering, låga marginaler och låg tillväxt.Lastbilspåbyggnader, med varumärket Zetterbergs, är visserligenursprunget till Zetecokoncernen, men hör inte riktigt hemma idagens struktur.
Det gemensamma för de tre affärsområdena är svetsadestålkonstruktioner och hydraulik. De samordningsfördelar somfinns gäller främst stålinköp säger VD Johnny Alvarsson. Alltstål som används i koncernen köps från SSAB.
Men det är inte troligt att samordningsfördelarna är av sådanomfattning att de motiverar att de tre affärsområdena finns i enoch samma koncern. Zetecos styrka ligger inte i produktion ochinköp utan i de starka internationella marknadspositionerna föraffärsområdena containerhantering och riktsystem.
Affärsområdet lastbilspåbyggnader, som svarar för cirka 20procent av omsättningen, använder visserligen hydraulik ochstålkonstruktioner, men är annars udda i sammanhanget medavvikande marknadsförutsättningar. Det troliga är att alltmer avkoncernens produktion kommer att ligga i Asien och då är detsvårt att se någon framtid för affärsområdet inomZetecokoncernen. Denna verksamhet skulle troligen passa bättre ien annan konstellation, kanske hos en konkurrent.
Affärsområde Containerhantering svarar för närmare 40 procent avomsättningen. Zeteco är specialiserat på lyftok för hamnkranarsom används vid hantering av containers. Bortsett från Korea ochJapan, som endast förlitar sig till inhemska tillverkare ochvars marknader därmed är stängda för utländska leverantörer, harZeteco omkring hälften av världsmarknaden för dessa lyftok.Sedan 1973 har containertrafiken i världen ökat med i snitt tioprocent per år. Den tillväxttakten väntas hålla i sig.Lejonparten av tillväxten sker i Asien. Den turbulens och orosom nu råder i Asien, väntas enligt Johnny Alvarsson inte hanågon negativ inverkan på efterfrågan på lyftok, tvärtom. Deasiatiska valutornas devalvering medför att Asienskonkurrenskraft stärks ytterligare. Det blir därmed än merlockande för företag att förlägga sin produktion där. Och föratt de skall kunna få ut sina produkter på världsmarknaden krävstransporter och därmed lyftok.
Alvarsson besökte nyligen Zetecos fabrik för lyftok i Malaysiaoch fick då besked från företrädare för den malaysiskaregeringen att hamnutbyggnad fortfarande är en prioriteradverksamhet. Fungerande transporter är en förutsättning för attkunna locka utländska investeringar.
Zetecos verksamhet i Malaysia går utmärkt. Fabriken invigdes inovember 1995, den betalade sig på ett halvår och idagproduceras tre gånger den volym man räknade med vid starten,berättar Alvarsson. Zeteco har nyligen köpt mer mark i syfte attså småningom kunna utöka verksamheten i Malaysia.
Enligt Alvarsson är Zetecos konkurrensfördelar när det gällerlyftok global närvaro och därmed global service, att produkternaär av god kvalitet och ligger väl till tekniskt, även om de intealltid ligger i täten. Dessutom är deras varumärke, Bromma, såetablerat att det blivit synonymt med produkten, precis somitalienska Piaggios varumärke Vespa är synonymt med skotern.Affärsområde riktsystem står för drygt 40 procent av koncernensfakturering. Rikt- och mätsystem används främst avkarosseriverkstäder vid reparationer av skadade fordon. Även härhar bolaget en stark position, om än inte lika stark som förlyftok. Enligt Alvarsson är Zeteco etta, tvåa eller trea på demarknader där bolaget verkar och en av fyra stora globalaaktörer.
I början av året förstärktes affärsområdet genom förvärvet avJosam som är specialiserat på att rikta och mäta tunga fordon.Före Josamförvärvet hade Zeteco endast rikt- och mätsystem förpersonbilar.
Precis som för containerhanteringen väntas marknaden för dessasystem att växa med ungefär tio procent per år de närmaste åren.En av drivkrafterna bakom tillväxten är försäkringsbolagen. Destartar kedjor för reparationer av fordon vars skador täcks avförsäkringar. Det blir ofta billigare för försäkringsbolagen attrikta skadade delar än att helt byta ut dem.
Dessutom finns en obearbetad marknad där mätsystemen kananvändas. Genom att mäta och justera hjulinställningen kan manenligt Alvarsson spara mellan 8.000 och 10.000 per år idäckkostnader för tunga fordon.
Men det finns hot mot Zetecos ställning. När det gällercontainerhantering är ett av de främsta hoten kineserna, sägerAlvarsson. Kineserna har blivit framgångsrika när det gällerkrantillverkning där de tar flera order utomlands. De gör ävenok, men enligt Alvarsson har oken kvalitetsproblem varför ingenvill ha dem. Men framgångarna med kranarna visar att kinesernakan om de vill. De kommer att bli bättre även på oktillverkning.Och då blir de ett hot. Därför måste Zeteco förlägga alltmer avsin produktion i Aisen, troligtvis även i Kina. Det är endasättet att kunna konkurrera på lika villkor.
Zeteco-aktien har hittills i år stigit 55 procent och kostaridag kring 175 kronor. Sedan 1993 har koncernens vinstmarginallegat kring nio- tio procent. Om Zeteco lyckas nå sitt mål om envinstmarginal på tio procent över en konjunkturcykel samtidigtsom tillväxten fortsätter att vara hög kan aktien vara värdkring 200 kronor. Men risken är att konkurrensen i Asien blirtuffare och att marginalerna därmed sjunker.
MARGINALEN FÖRBÄTTRASZeteco, 9 mån 9 mån prognosmkr 1996 1996 1997 1997Omsättning 609,7 437,9 530,6 ca 700Resultat e avskrivningar 54,1 33,3 51,9 -Marginal, % 8,9 7,6 9,8 -Resesultat e finansnetto 54,9 33,5 50,1 71Nettoresultat 39,1 23,5 35,2 –
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.