Afv avslöjar: Scania har Northvolts Västeråsfabrik i pant

I det låsta läget i Northvolts finansieringskris klev Scania in och blev avgörande för beslutet att driva bolaget till en rekonstruktion i USA. De finansierar processen med 1,1 miljarder kronor. Men stödets villkor innebär att hela fabriken i Västerås kan falla i Scanias händer, kan Afv avslöja.
Afv avslöjar: Scania har Northvolts Västeråsfabrik i pant - Kopia av Kopia av Dubbel (9)
Foto: BILDBYRÅN/TT.

Scania har lånat ut 100 miljoner dollar till Northvolt i så kallad DIP-finansiering för Chapter 11-processen.

“Vi har en väldigt bra säkerhet”, säger Scanias presschef Erik Bratthall till Afv men vill inte säga vad den består i.

Tagit Västerås i pant

Nu kan Afv avslöja att det är fabriken i Västerås som de har fått i pant.

Fabriken är det bäst fungerande delen av det spridda företagsbygget som är Northvolt AB. Northvolt Labs AB, som Västeråsfabriken heter, utvecklar, säljer och producerar batterier till slutkund. Det är också Northvolts forskningscenter.

I Västerås jobbar cirka 700 personer. Enligt senaste årsredovisningen hade Northvolt Labs en omsättning på 330 Mkr och tillgångar värda 3,3 mdr kr.

Redan igår meddelade Scania att de går in med 1,1 miljarder kronor i Northvolts Chapter 11-process.

Räntan för det här lånet ligger på 16 % fram till februari, då den höjs till 18 %.

Vad är DIP-finansiering?

Northvolts rekonstruktionsdrag möjliggör DIP-finansiering, debtor in possession. Vid eventuell konkurs ges då något som kallas för en “superförmånsrätt” till finansiären.

Det är en prioritering av skuld som säkerställer att de nya långivarna som ger finansiering under rekonstruktionsprocessen har högsta prioritet vid återbetalning, till och med före tidigare borgenärer och ibland även före säkerställda skulder.

En DIP-finansiering görs för att kunna täcka företagets löpande kostnader, och möjliggör fortsatt drift. För att få sådan finansiering måste företaget få ett godkännande av en konkursdomstul, vilket Northvolt nu inväntar.

Detta är Scanias säkerhet

Som säkerhet får Scania högsta prioritet på nästan alla tillgångar från Northvolt Labs AB, inklusive:

  • Alla aktier i dotterbolaget Västerås Effekten 2 AB (“Labs PropCo”).
  • Vissa lösören och byggnader som tillhör Northvolt Labs AB och finns hos dotterbolaget Labs PropCo.
  • Aktier i Northvolt Labs AB samt alla interna fordringar från Northvolt Labs AB till Northvolt AB.

Dessutom får Scania säkerhet i lösöret och byggnader ägda av Northvolt AB som ligger på fastigheter som tillhör Labs PropCo.

Northvolts industriområde i Västerås. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN / kod SH / SH0532

Även Kanadafabriken i spel

Genom DIP-finansieringen får Scania också en andra prioritet på tillgångar som säkrar andra skulder. Detta inkluderar en pant på alla interna fordringar som Northvolt AB har i Northvolt Revolt AB, Systems AB, Northvolt Fem AB och fabriksbygget i Kanada Northvolt Batteries North America Inc (kräver dock tillstånd från relevant kanadensisk myndighet).

All sådan säkerhet ska däremot omfattas av “Carve Out”,  vilket betyder att även om långivarna har rätt till företagets tillgångar, sätts en del pengar åt sidan för att täcka vissa utgifter.

Sådana utgifter är advokats- och expertkostnader, administrativa utgifter och vissa nödvändiga kostnader för att hålla företaget igång under processen.

Särskild relation

Northvolt är Scanias enda batterileverantör och biltillverkaren har särskilt stöttat fabriken i Västerås med finansiering genom åren. Scania ägs främst av Volkswagen som fortfarande är Northvolts största ägare.

Enligt dokumenten som skickats in till domstolen försökte Northvolt förhandla fram bättre villkor, men meddelar att de inte kunde få DIP-finansiering eller den likviditet som behövs för att rädda verksamheten på bättre villkor än de som föreslogs.

Med tanke på den ekonomiska situationen, riskerna och kostnaderna med processen, och bristen på andra alternativ, bedöms villkoren för lånet som rimliga, skriver Northvolt i Chapter 11-ansökan. Scania var tydlig med att de inte skulle ge någon finansiering utan dessa villkor.

Northvolt skriver också att det inte fanns några andra realistiska alternativ, och att detta är resultatet av hårda förhandlingar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.