Pharmacia & upjohn: Upp i USA, ned i Japan

USA är utropstecknet i Pharmacia & Upjohn. Försäljningen av denviktigaste produkten Genotropin i Japan är det storafrågetecknet. Byte av distributör innebär hårdare konkurrens.

Kvartalsrapporten från Pharmacia & Upjohn (P&U) låg näraanalytikernas prognoser, en vinst per aktie efter skatt på 0,36dollar. Aktiemarknaden mottog rapporten positivt och höjdekursen sex procent till 321 kr, trots att den inte bjöd på någraöverraskningar. Det var nog just det faktum som förklaradeuppjusteringen. Annars har det varit mer regel än undantag attP&U kommit med något oväntat negativt besked, exempelvis om nyaomstruktureringskostnader. Men nye chefen Fred Hassan kanske harfått ett bättre grepp om bolaget än sina företrädare.Affärsvärlden behåller prognosen om en helårsvinst på 1,55dollar per aktie, vilket i kronor blir en nedjustering eftersomdollarn sjunkit i värde (tolv kr per aktie).

BLEKT HELHETSINTRYCKSom vanligt när det gäller P&U finns det både positiva ochnegativa inslag i kvartalsrapporten. Helhetsintrycket är dockblekt. Försäljningsökningen på tre procent till 1.583 miljonerdollar liksom vinstutvecklingen, minus sex procent till 277miljoner dollar, är svagast bland läkemedelsbolagen.Konkurrenterna har ökningstal på 15-20 procent, både förförsäljning och vinst.

Det positiva i P&U är försäljningen i USA, plus 20 procent.Hårdsatsningen på att få ut nya produkter på den amerikanskamarknaden har varit framgångsrik. Xalatan, mot glaukom, harblivit marknadsledande i USA. Tillväxthormonet Genotropin säljerockså bra. Delvis är dock den positiva utvecklingen en effekt avatt första kvartalet i fjol var så svagt för flera av koncernensäldre produkter.

BRA I STORBRITANNIENStorbritannien är en annan marknad som gått bra, plus tolvprocent. Astra tappade 21 procent under motsvarande tid på grundav parellellimport. Försäljningen för P&U har dragits upp av enkraftig ökning för Fragmin mot den nya indikationen instabilkranskärlssjukdom samt lanseringen av antidepressionsmedletEdronax.Flera stora marknader, som Italien, Tyskland och Spanien,minskade. Delvis är det en valutaeffekt. P&U redovisar i dollar,som ökade i värde mot viktiga intäktsvalutor i Europa och Japan.Exklusive valutaeffekter hade P&U exempelvis en ökning i Sverigepå 22 procent, bland annat genom att medlet Detrusitol(behandling av överaktiv blåsa) säljer bra.

Frågetecknet i P&U är Japan, koncernens näst största marknadefter USA. Genotropin, koncernens största och lönsammasteprodukt, väger tungt på den japanska marknaden eftersomprisnivån är så hög. P&U kan ta ut ett dubbelt så högt pris somi USA och Europa för sitt tillväxthormon. Därmed är det enbetydande del av vinsten som kommer från Japan. P&U har fått ettrejält tapp i Japan genom att ett avtal med Sumitomo, som sköttförsäljningen av Genotropin sedan 1988, brutits.Försäljningsminskningen i Japan under perioden är delvis enbokföringsfråga eftersom P&U återköpt lager från Sumitomo.

Exakt vad som hänt i Japan är oklart. P&U hävdar att det är enoffensiv åtgärd som syftar till att få upp marginalerna genomatt sälja i egen regi. Det finns dock uppgifter om att det rörsig om en konflikt där Sumitomo valde att i stället börja säljaamerikanska Genentechs tillväxthormon. Genentech finns intetidigare på den japanska marknaden.

TAPPAR I JAPANKlart är att konkurrensläget i Japan skärpts. P&U har fått en nykonkurrent och skall bygga upp en egen säljstyrka. Dessutom harmyndigheterna sänkt ersättningsnivåerna från och med andrakvartalet. Den förestående prissänkningen har hämmatförsäljningen under första kvartalet. Ett sannolikt utfall avförändringen i Japan är att P&U tappar marknadsandelar, som detgäller att kompensera genom högre marginaler. Frågan är om detgår när hela marknaden blivit mer pressad.

BILDTEXT: VD Fred Hassan levererade det förväntade resultatet,vilket gladde marknaden.

FAKTARUTA: Stor variation

Försäljningens geografiska fördelning första kvartalet 1998 förP&U.

Försäljning Förändring,Land miljoner USD %USA 563 20Japan 126 -22Italien 108 -9Tyskland 97 -3Storbritannien 85 12Sverige 71 4Frankrike 67 3Spanien 39 -17Övriga länder 427 0Totalt 1583 3

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF