Raka vägen utför

Marknaden för nyintroduktioner är ett misslyckande. Sju av tio går sämre än börsen. Det visar Affärsvärldens kartläggning av alla börsnykomlingar sedan 1994.

Du har chansen att delta i en nyintroduktion och har två val. Avstå eller teckna. Vad ska du göra?

Förlitar du dig på de lärdomar som tidigare aktiesparare har gjort borde valet vara lätt. Det är att avstå. Det visar den undersökning av nyintroduktioner som Affärsvärlden genomfört, den största granskning som gjorts i svensk affärspress.

Slutsatserna är:

* Av 123 bolag som introducerats sedan 1994 har 81 gått sämre än börsen som helhet.

* 37 bolag har gått bättre än index.

* 5 företag är satta i konkurs.

Utöver denna grupp om 123 företag har 40 nyintroducerade bolag köpts upp under perioden.

För att börja med den senare gruppen, de uppköpta bolagen, så finns det inget i granskningen som stöder en annars allmänt accepterad teori om att uppköp ger bra avkastning för aktieägarna. Tvärtom. Majoriteten av de uppköpta bolagen har gått sämre än index.

Ett exempel kan vara SOL. De aktieägare som behållit sina aktier i Scandinavia Online sedan introduktionen år 2000 har, trots att Eniro nyligen lade ett bud på företaget, förlorat 90 procent av sitt kapital. Det finns otaliga exempel på liknande affärer.

Bland undantagen märks Scandic Hotel och BT Industri som blev uppköpta av Hilton respektive Toyoda. Båda affärerna kom att betyda att aktiekurserna sedan introduktionerna har gått bättre än index.

Dataföretaget IMS, nykomling 1994, är den absolut sämsta introduktionen. Aktien har gått 287 procentenheter sämre än index. (Affärsvärlden mäter kursdifferensen i förhållande till indexutvecklingen. Ett exempel: En kursdubbling samtidigt som index fallit 30 procent betyder ett positivt tal på 130.) Det är ett svårslaget rekord och beror naturligtvis på att index har stigit kraftigt under tidsperioden samtidigt som aktiekursen i IMS fallit.

Klippan introducerades också 1994 och har sedan dess halverats i värde. Därmed har Klippan gått 277 procentenheter sämre än index. Det ser dock bättre ut för finpappersbolaget i framtiden än vad det gör för IMS. Klippan har i år visat vinst i rörelsen för första gången på länge samtidigt som IMS allt snabbare sjunker djupare ner i träsket.

Förhoppningsbolag av allehanda slag toppar förlorarlistan. Ett undantag finns i form av klädjätten Lindex, vars aktiekurs gått 157 procentenheter sämre än index sedan introduktionen 1995.

Bland vinnarna är det mera blandat. Absolut bäst har folkaktien Clas Ohlson utvecklats. Gör-det-själv-företaget kan stoltsera med en kursuppgång som är hela 387 procentenheter bättre än index sedan den dag år 1999 när bolaget kom till börsen. Strålande kvartalsrapporter som skvallrar om kraftig omsättnings- och vinsttillväxt ligger bakom framgången. Bland vinnarna syns förvånansvärt nog också den då utskällda Föreningssparbanken. Aktien har gått 170 procentenheter bättre än index. Några IT-bolag har trots branschens fall letat sig fram till topplistan, exempelvis HIQ, Sectra och Bossmedia. Lyckade affärer gjorde också de som satsade pengar i medicinteknikföretagen Karo Bio, Q-Med och Biacore.

Storlekens betydelse

Telias introduktion är den största som har genomförts i Sverige. I siffror räknat, emissionen var på hela 66 miljarder kronor, motsvarar det hälften av värdet på alla andra introduktioner sedan 1994. Investors utförsäljning av Scaniaaktier var på 18 miljarder kronor och kvalar därmed in på andraplatsen i storlekstoppen. Kursen har sedan den dagen gått 112 procentenheter sämre än index. Song Networks, före detta Tele 1 Europe, kan man verkligen kalla för en rysare. Aktiekursen har gått 57 procentenheter sämre än index. Att det inte är värre beror naturligtvis på att index fallit under mätperioden. Kursnedgången för Song kan summeras till över 90 procent.

Slutsatsen av Affärsvärldens granskning kan bara bli en. Det är lika bra att avstå från nyintroduktioner. Historien visar med all tydlig önskvärdhet att aktierna i många fall sålts ut på för höga nivåer och/eller att bolagen eller marknaderna eller bådadera var i skick som inte förväntades.

Slutsatsen betyder inte nödvändigtvis att nya aktier inte är någonting att ha. Men granskningen visar att det i många fall kan vara bättre att köpa aktierna efter några månader eller några år. I det läget har företagen fått visa vad de går för. Som exempel kan nämnas Axfood. Den som deltog i nyintroduktionen har fått en kursuppgång i förhållande till index på blygsamma 8 procent. Den som i stället köpte aktier i bolaget i våras kan stoltsera med att ha slagit index med över 100 procent.

I några fall – särskilt vid kraftig överteckning av aktierna – kan det vara värt att teckna sig för introduktionen och sälja aktierna redan samma dag som de kommer ut på börsen. Det är en strategi som visat sig korrekt vid flera av de större nyintroduktionerna, exempelvis Telia och Carnegie. Ett annat råd till placerarna är också att undersöka om en stor del av introduktionen är hänförlig till att de gamla ägarna säljer sina aktier snarare än de genomför en regelrätt nyemission. Vår granskning ger vid handen att kursutvecklingen är sämre för bolag där tidigare storägare säljer ut.´

Bolag
Diff/index i procentenheter
Clas Ohlson 387
Karo Bio 250
LGP Telecom 243
Proact 223
Q-Med 197
FS-banken 170
Poolia 157
Nibe 149
HiQ 143
New Wave Group 137
Sectra 130
Castellum 115
Bossmedia 111
Readsoft 110
Biacore 108
Kungsleden 95
Munters 89
Nefab 85
Telelogic 84
Micronic 83
Mekonomen 71
Protect Data 69
CTT Systems 67
Proffice 52
Frango 36
Svedbergs 32
Pandox 29
Teligent 27
Carnegie 19
Modul1 16
Traction 15
Eniro 13
JC 11
Opcon 11
Viking Telcom 11
Axfood 8
Facile 4
Broströms -5
All Cards Service Center -6
Telia -8
Audiodev -9
Semcon -9
Partnertech -10
Malmbergs El -16
KMT -17
Axis -20
Artimplant -21
Novotek -21
Bioinvent -31
Cyber Com -32
Pyrosequencing -34
BTS Group -35
C Technologies -41
IFS -42
Vitrolife -42
Dimension -44
AU-System -46
Karlshamns -52
RNB -52
Profilgruppen -55
Scand Online -56
Tripep -56
Song -57
Netwise -59
Sardus -60
Mind -61
RKS -61
Johnson Pump -61
Nilörngruppen -67
Vostok Nafta -70
Intentia -71
MediRox -71
Prevas -78
Feelgood -78
DV Sweden -82
Maxim Pharmaceuticals -83
Confidence -85
Affärsstrategerna -87
MNW Records Group -87
Wedins skor -87
A-Com -88
NAN -91
Nocom -91
MSC Konsult -92
City Mail -94
Icon Medialab International -95
Softronic -96
Jeeves -98
Framtidsfabriken -99
Adera -99
Enlight -99
Ticket -104
InfiniCom -110
Miss Mary -111
Scania -112
Know IT -118
Getupdated -131
MultiQ -133
Trio -135
Connova -135
Pronyx -137
Gandalf -138
Medi Team -140
Daydream -142
NovaCast -143
Mogul -143
SOL -145
MTV Produktion -148
Biora -152
Resco -155
Lindex -157
ScanMining -158
Oxigene -180
Meda -181
Frontec -204
Ortivus, fd Medical Invest -217
Klippan -277
IMS -287
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.