Renässans för bröstformat glas

Filmer och tv-serier har gjort de festliga coupeglasen populära igen. Men glasen imponerar inte på alla vinkännare.

Huruvida det mytomspunna coupeglaset verkligen formats efter Marie Antoinettes vänstra bröst förblir höljt i dunkel. Men historien innebär än i dag att såväl konstnärer som champagne- och restaurangindustrin spinner vidare på berättelsen när de skapar nya glas. Det skedde till exempel i höstas när restaurangen 34 i London lanserade nytt champagneglas för att hedra Kate Moss. I samband med att supermodellen fyllde 40 år designade den brittiska konstnären Jane McAdam Freud nya coupeglas utifrån formen på Kate Moss vänstra bröst. Över hela världen spreds nyheten att den som beställer champagne på restaurangen får den serverad i ett Kate Moss-glas. Även svenska glaskonstnärer, som Åsa Jungnelius, har spunnit vidare på brösttemat för sina handblåsta champagneskålar i serien Sugar Dandy.

– De är designade efter mina bröst, kanske en lite mer dekadent form än Marie Antoinettes, säger hon.

Att coupeglaset, med sin breda låga kupa, har blivit populärt på senare år kan delvis bero på tv-serien Downton Abbey, menar Pontus Silfverstolpe, medgrundare av auktionstjänsten Barnebys. När det gäller intresset för coupeglas talar han om ”Downton Abbey-syndromet”.

– Många har sett glasen i tv-serien, coupeglas har också dykt upp i andra filmer. I början av 1920-talet var det många rika amerikaner som reste runt i Europa och drack champagne, då var de här glasen populära.

I den senaste filmatiseringen av F Scott Fitzgeralds roman Den stora Gatsby kunde vi nyligen se skådespelaren Leonardo DiCaprio gestalta den mystiske Jay Gatsby, som i överdådig lyx utbringar skål i tidstypiska coupeglas.

Formen på de kupade champagneglasen fyllde faktiskt en praktisk funktion under tidsperioden, poängterar Maria Collisiöö, sommelier på Vinkällaren Grappe.

– Man drack så mycket champagne på det glada 20-talet och behövde därför minimera bubblorna. När glasen var populära fanns det till exempel champagnevispare för att ta bort bubblorna eftersom mängden bubblor inte ansågs vara bra för magen, säger hon.

Flera antikhandlare berättar att dessa champagneglas försvinner fort från hyllorna. Enligt Christina Sundquist på À la carte antik, är coupeglasen några av Östermalmsbutikens mest populära produkter, och så har det varit de senaste två åren.

– För mig är de ganska svåra att få tag på numera. Väl inne i butik går de åt på några dagar.

Ett ökat intresse för champagneglas kan också ses i ljuset av att vi köper allt mer champagne. Enligt nationell statisk från Systembolaget har den sålda champagnevolymen ökat med hela 36 procent på fem år. Trenden är stadigt ihållande och visar en ökning från år till år.

Men när vi köper alltmer champagne, är det verkligen bäst att dricka den ur kupade champagneglas?

Nej, anser sommelier Maria Collisiöö. Coupeglasen må vara vackra och festliga men de är ingenting för den som vill uppleva så mycket som möjligt av själva drycken. Arom och smak kommer fram bäst i ett vanligt vitvinsglas, anser hon. Maria Collisiöö betonar att det framför allt är champagnebubblorna, moussen, som försvinner snabbare i coupeglas.

– Det är en större yta som kommer i kontakt med syret vilket gör att det blir avslaget snabbare. Att ta fram bubblor i vin, i champagne, är ett ganska avancerat hantverk och därför känns det konstigt att ta bort dem när man en gång lyckats få dit dem.

Men krögaren Erik Videgård gillar coupeglas. Att dricka champagne handlar om hela upplevelsen samt – icke att förglömma – hur vi ser ut vid själva drickandet.

– När man dricker ur traditionella flûteglas måste man vinkla huvudet ganska mycket bakåt, i synnerhet om man har en stor näsa. Man ser mer elegant ut med coupeglas, säger Erik Videgård.

Intresset för champagneglas syns även bland designföretaget Orrefors Kosta Boda som bland annat tagit fram coupeglas av formgivaren Efva Attling. Men även bland enskilda glaskonstnärer som ställer ut i galleriet Blås & Knåda på Södermalm.

– Man kan man inte bara fokusera på glasets form. Ett glas är mer än så, menar Lena Andersson. För upplevelsen är det minst lika viktigt hur glaset ser ut, och hur det känns mot läpparna.

– Konstglas som är drivna i kanten är mjuka och lena att dricka ur. Champagneglas handlar också om vad ögat får. ?

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF