Tidsbrist driver fram nya golftrender
Brist på tid, kanske mest i storstadsregionerna, är ett reellt hot mot golfen. Men nu har fenomen inom sporten börjat finna nya vägar för att minimera tiden på golfbanan och samtidigt maximera golfupplevelsen.
– Det är många som lyfter fram just tidsbristen som en hämmande faktor när golfen kommer på tal. Man känner att man inte kan vika fem timmar under en dag, säger Oskar Åsgård, chefredaktör på tidningen Svensk Golf.
Mindre tid på banan låter kanske som en motsägelse för golfare, men det har gjort att golfindustrin – klubbar, tillverkare av golfutrustning och förbund – har tvingats att tänka till och göra om. I Sverige har det lyckats relativt väl, med olika grepp har antalet medlemmar i svenska golfklubbar ökat. Bara under förra året kom 10 000 nya in i golfen. En framgångsfaktor är just tidshanteringen.
– Det är framför allt vi i Sverige som fått för oss att golfens problem är tid. Det går ju att ändra uppfattningen att golf ska ta fyra och en halv timma för 18 hål. Man kan spela nio hål på två timmar, säger golfentreprenören Joakim Sabel.
Det är kanske inte heller någon slump att Sverige snabbast växande – och numera också världens största – golfklubb är en niohålare på Lidingö, Ekholmsnäs Golf Lidingö.
– Golf tar ju tid och är svårt att hinna med i vardagen, ett medlemskap hos oss ger en flexibilitet och tillgänglighet. Vi får i genomsnitt 100 nya medlemmar varje dag och prognosen pekar på att vi når 20 000 medlemmar i sommar, säger Johan Mihkelson Ringqvist, Ekholmsnäs Golf Lidingös ägare.
Även på Halmstad Golfarena har tidsaspekten vägts in. Här är det inte bara 9-hålsbanan som är grunden för anläggningen – riktigt bra och vidsträckta övnings- områden gör att många väljer att ägna tid på drivingrange följt av ett pass i golfarenans gym. En runda på banan är inte nödvändigtvis ett måste.
I USA, där golfen dragits med sinande intäkter och färre spelade ronder under en längre tid, talas det med respekt om golfdöden. Lyxanläggningar med mästerskapsbanor och medlemsavgifter på motsvarande 200 000 kronor per år är en utdöende art, även i företagskretsar.
– Det är många faktorer som spelar in, men faktum är att antalet golfare i USA har fallit från 26 miljoner till 22 miljoner, säger Joakim Sabel.
Topgolf, ett koncept där avancerade drivingrange samsas med barer, restauranger och livemusik, växer däremot snabbt på den amerikanska marknaden. På Topgolfs 29 olika anläggningar i USA ger tekniken möjligheter att tävla mot varandra på alla möjliga sätt. Topgolf har lyckats göra golfen mer tillgänglig. Med en kortare tidsinsats.
– Vad som gör Topgolf unikt är att det passar alla, oberoende av ålder, skicklighet och tid. I USA räknar vi med att öppna 7–10 nya anläggningar per år de närmaste åren, säger Morgan Wallace på Topgolf.
Just Topgolf har ännu inte nått Sverige, men det kan vara en tidsfråga innan konceptet, på något sätt, etablerar sig på den svenska golfmarknaden. Här finns alla möjligheter att råda bot på golfarnas tidsbrist med nya sätt att uppleva sporten, samtidigt som ett generellt, om än försiktigt, uppsving för golfen i Sverige bidrar.
Även digitaliseringen har tagit ett rejält grepp om golfen. Tidspressad avkoppling må ha förbytts i uppkoppling, men det är ett måste för att sporten ska attrahera nya generationer spelare.
– Digitaliseringen inom golfen har varit tydlig de senaste åren. För de flesta är det inte längre frågan om man ska ha en laserkikare eller gps-klocka, utan snarare vilken modell och vilket märke, säger Oskar Åsgård.
Med olika digitala lösningar kan golfarna inför, under och efter rundan analysera sina slag in i minsta statistiska beståndsdel. Golfen blir dessutom mer delbar på sociala medier, en självklarhet för yngre generationer som växt upp med krav på vassa tekniska lösningar och ständig uppkoppling.
Samtidigt står det klart att golfens utveckling i Sverige i närtid inte kommer att skapa någon ökad efterfrågan på fler monstruösa mästerskapsbanor i klass med Bro Hof utanför Stockholm. Dyr mark är lika med dyra golfbanebyggen, något som många tidspressade golfare inte vill betala för.
– För tio femton år sedan skulle allt vara mästerskapsbanor, det skulle vara svårare, längre och tuffare. Nu är designfilosofin snarare minimalism där man gör golfbanorna lättare och roligare för spelarna, men också mer lättskötta. Det kostar mindre och det går snabbare att spela, säger Oskar Åsgård.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.