Vändningen som uteblev

Pr-byråerna hade räknat med att 2004 skulle bli den stora vändningen, men så blev det inte. Däremot ser 2005 ut att bli året då pr-branschen tar fart.

Pr-branschen har haft flera tunga år bakom sig med fallande tillväxt. Efter toppåren 2000 och 2001 har tillväxten varit negativ, men vinsten har däremot ökat de senaste två åren för bolagen på Affärsvärldens lista över de 40 största bolagen i pr-branschen. Bolagen har helt enkelt sparat sig ur krisen vilket också resulterat i att vinstmarginalen förbättrats från bottenåret 2002.

Förra året går till historien som ett mellanår med vissa ljusglimtar. Affärsvärldens kartläggning för 2004 visar att byråintäkterna uppgick till drygt en miljard kronor, vilket är en minskning med två procent jämfört med året innan. Ungefär hälften av de 40 största pr-bolagen har ökat sin omsättning och resterande hälft har minskat den. Att många byråer minskat sina byråintäkter har resulterat i att antalet anställda blivit färre, från 1 023 till 959 personer. Som en följd av detta har vinsterna för bolagen däremot mer än fördubblats, och vinstmarginalen har också dubblerats, en ökning från 3 procent till 6 procent mellan åren 2003 och 2004.

– Många i branschen trodde att det skulle vända redan förra året. Det kändes som att vändningen var på väg, men den kom aldrig. I slutändan hamnade byråintäkterna på i princip samma nivå som tidigare, säger Kaj Flick, generalsekreterare på pr-byråernas branschorganisation Precis. Ett exempel på detta är listettan Kreab.

– Förra året var fortsatt tufft och utmanande. På grund av den minskade aktiviteten på finansmarknaden hade vi inte så många finansiella transaktioner. Vi såg däremot ett ökat behov av lobbying, vd-rådgivning och krishantering samt mediapositionering. Intäktsbortfallet för Kreab består i att vi har renodlat vår verksamhet och avvecklat större delen av vår egen produktion, säger Charlotte Erkhammar vd och koncernchef på Kreab.

Det företag som fortsätter att uppvisa fina siffror år från år är OTW som fokuserar på så kallad redaktionell kommunikation. De gör innehåll åt bland annat tv-företag, exempelvis trav- och hästprogram till TV4 men också pokerprogram till Kanal5. Dessutom gör de tidningar som olika företag skickar ut till sina medlemmar eller kunder.
OTW kan stoltsera med ökade byråintäkter om 23 procent, en vinst på 10 miljoner kronor och en vinstmarginal på hela 17 procent.

Enligt Pär Sundberg, vd på OTW, beror detta på att de är såväl kostnadseffektiva men också duktiga på att planera sina produktioner och leveranser.

– Redaktionell kommunikation är ett tillväxtområde, men alla har inte fattat kraften i den här formen av marknadsförning. Vi har en god position och är i princip ensamma, men kommer nog inte att bli lämnade i fred, säger Pär Sundberg.

Om 2004 inte kommer att gå till historien som ett så spännande år räknar många i pr-branschen med att 2005 däremot kommer att bli ett riktigt lönsamt år. Branschorganisationen Precis har gjort en vd-enkät bland sina medlemsföretag och den visar på väldigt stor optimism. Ungefär hälften av de tillfrågade räknar med att fjärde kvartalet i år blir väsentligt bättre än tredje kvartalet.

– Det är en kombination av bättre tider och en insikt hos kunderna om att pr är ett effektivt sätt att kommunicera med slutkunderna, säger Kaj Flick.

Anders Halvarsson, vd på Halvarsson & Halvarsson, är nöjd med dagens situation.

– För oss ser 2005 ut att bli ett väldigt bra år. Vi arbetar just nu med fyra stycken börsintroduktioner, varav åtminstone två blir av. Jag räknar också med att det kommer att bli många förvärv och fusioner den kommande tiden som vi kan vara inblandade i. Vi har aldrig haft en så hög orderingång som denna höst, säger han.

Charlotte Erkhammar på Kreab tycker också att 2005 hittills varit ett bra år.

– Vi har full fart på våra verksamheter i Sverige och utomlands, säger hon.

Hon ser en stor tillväxtmöjlighet för verksamheten i Bryssel där de bland annat inriktar sig på lobbying inom EU. Kreab har även kontor i alla nordiska huvudstäder samt i London, Peking och New York. Ett annat tillväxtområde är Helsingfors på grund av ökad närhet till de ryska och baltiska marknaderna. Hon ser också en stor tillväxtpotential för Kreab i Kina.

– Jag ser en ökad efterfrågan från våra skandinaviska kunder vad beträffar internationell media och finansiell kommunikation. Dessutom ökar intresset från internationella kunder som bland annat vill positionera sig i Norden, säger hon.

ISAAC PINEUS
isaac.pineus@affarsvarlden.se

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF