Isbrytarförsäljning oroar Sjöfartsverket
Isbrytarna används för att hålla farlederna till och från svenska hamnar, främst i Bottenhavet och i Östersjön, öppna så att svensk tillverkningsindustri ska få exporten att fungera också under vintern.
Fram till 2015 hade Sjöfartsverket ett avtal med Viking Supply Ships om att hålla två av de tre isbrytarna i beredskap under perioden januari till mars. Isbrytarna var tänkta att kallas in om Östersjön och Västerhavet skulle frysa till.
Sådana isvintrar är ovanliga.
– Senaste gången vi hade en sådan isvinter var 2011/2012. Men det händer. Och det kommer att hända igen, säger Tomas Årnell.
Det året kallades Vikings tre isbrytare in. Utan dem skulle fartygstransporterna till och från de norrländska hamnarna ha tagit längre tid.
Avtalet mellan verket och Viking Supply Ships har de senaste åren ersatts med ett mjukare avtal som innebär att företaget ska tillhandahålla två isbrytare om de finns tillgängliga. Bolaget har inga andra isbrytare men väl flera isklassade offshore-fartyg som i så fall får användas för uppdraget. Nackdelen är att dessa fartyg har sämre isbrytarkapacitet.
– För våra egna fartyg har vi inget avtal med Sjöfartsverket. Men vi har tre fartyg med isklass 1A och ett fartyg med isklass 1A Super. Dessa kan alla användas för att bryta is i Östersjön, skriver Bengt Rem,ordförande i Viking Supply Ships, i ett mail till Affärsvärlden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.