Sänkta resultat för Billerud Korsnäs

Vd Petra Einarsson gläds åt en "stark försäljningsutveckling"

Förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs justerade rörelseresultat nådde inte upp till analytikernas genomsnittsestimat för det andra kvartalet, men vd Petra Einarsson gläds åt en ”stark försäljningsutveckling” och åt att upprampningen av den nya kartongmaskinen i Gruvön går enligt plan.

På minussidan noteras höga fiberkostnader.

”Produktionstillgängligheten har varit tillfredsställande under kvartalet och försäljningsvolymerna steg jämfört med samma period föregående år”, skriver hon i delårsrapportens vd-ord.

Vad gäller kartongmaskinen KM7, där drift inleddes under våren, fortskrider arbetet som planerat.

”Under andra kvartalet levererade vi på viktiga milstolpar och sedan slutet av juni producerar maskinen liner för kunder. Nästa steg blir att introducera bestruket material och i oktober siktar vi på att ha skickat certifieringsmaterial till kunderna”, skriver Petra Einarsson och upprepar uppskattningen om att de negativa uppstartseffekterna under 2019 ska uppgå till 500 miljoner kronor på ebitda-nivå.

För det andra kvartalet uppgick driftsättningskostnaderna till cirka 190 miljoner kronor.

I övrigt betonar vd:n vikten av innovation och lyfter särskilt fram en ny biobaserad och återvinningsbar pappersflaska, som ska kommersialiseras av Carlsberg och Absolut.

”I land efter land fattas beslut för att minska användningen och nedskräpningen av plast. I Europa, som vår största marknad, har EU antagit ett direktiv om engångsförpackningar av plast, vilket innebär stora möjligheter för oss att ersätta plastförpackningar för många användningsområden och bidra till ett mer hållbart konsumtionsbeteende”, resonerar Petra Einarsson.

Inför det tredje kvartalet väntar bolaget fortsatt goda marknadsvillkor för vätskekartong och förpackningsmaterial, men svagare marknader för vissa segment. Prispressen antas öka, medan kostnaderna för fiber väntas plana ut på nuvarande höga nivå.

Billerud Korsnäs justerade rörelseresultat blev 154 miljoner kronor (309) och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 2,4 procent (5,2). De tre analytiker som ingick i Infront Datas prognossammanställning räknade inför rapporten i genomsnitt med 229 miljoner kronor respektive 3,5 procent.

Försäljningen uppgick till 6.293 miljoner kronor (5.898) för perioden. Snittestimatet låg här på 6.491 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG