Venue Retail Groups försäljning tyngs av ombyggnationer på NK

Venue Retail redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Venue Retail Groups försäljning tyngs av ombyggnationer på NK - rizzo_binary_6839016.jpg
Skokedjan Rizzo ingår i börsbolaget Venue Retail Group. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group rapporterar en nettoomsättning på 240 miljoner kronor (254) under andra kvartalet, december-februari, i det brutna räkenskapsåret 2018/19.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (51,0)

Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till 2,1 miljoner kronor (16,7).

VRG:s resultat efter skatt uppgick till -3,0 miljoner kronor (12,3), motsvarande -0:02 kronor per aktie före utspädning (0:08).

Antalet butiker uppgick till 119 jämfört med 126 butiker föregående år.

Venue Retail Groups jämförbara försäljning sjönk med 3,2 procent under andra kvartalet, som avser perioden december 2018 till och med februari 2019.

”Försäljningen i kvartalet påverkas negativt främst av ombyggnationerna på NK och omställningsarbetet av koncernens skoverksamhet, som vi arbetar med och som successivt kommer ge positiva effekter. Därutöver påverkas försäljningen av varuförsörjningen inom affärsområde Väskor/Accessoarer främst under reaperioden i januari”, skriver vd Jonas Ottosson.

Vd uppger att bolagets onlineverksamhet uppvisar en fortsatt stark tillväxt och under kvartalet ökade försäljningen med 31 procent mot förgående år. Detta vägde dock inte helt upp försäljningstappet i bolagets fysiska butiker.

Han säger också att det pågående arbetet med strategiförändring i VRG:s skoverksamhet ligger före den lagda planen. I början av kvartalet gjordes en översyn av kostnaderna med åtgärder för att förbättra lönsamheten ytterligare. De planerade åtgärderna förväntas ge en resultateffekt på cirka 10 miljoner kronor på helårsbasis.

”Vi ser löpande över det fysiska butiksnätet och som en följd av den omställningsfas som bolaget befinner sig i har ytterligare 10-15 butiker identifierats för en sannolik avveckling, uteslutande mindre och olönsamma butiker”, skriver Jonas Ottosson.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.