”Mitt nya hotell har fokus på sport”

2017-09-13 18:00 Helene Rothstein
Namn: Pelle Lydmar. Ålder: 55 år. Bor: I Sigtuna med fyra barn, hustrun Åsa samt fem katter, sex hästar och två hundar. Bästa hotellminne: ”När jag svämmade över sviten på Blakes i London.” Foto: Tobias Ohls

Efter att ha sålt sitt hotell till familjen Wallen­berg gör hotell­pionjären och krögaren Pelle Lydmar nya affärer med cykel­kungen Salvatore Grimaldi.

Vad är egentligen en hotellobby och vad kan den användas till? Det var någonting som Pelle Lydmar började experimentera med för 30 år sedan då han först var hotellchef för Eden Terrace Hotel vid Humlegården i Stockholm. Lobbyn fylldes med sådant han själv tyckte om: konserter, dj:er, fotokonst och design. Så småningom köpte han loss hotellet och ändrade namnet på det till sitt eget efternamn. Det blev Sveriges första boutiquehotell.

Han skulle senare öppna ett annat Lydmar, men på Blaiseholmen, som han senare sålde till grannarna Wallenberg, med (bland annat) Grand Hôtel i sina ägor.

– Det fanns flera intressenter men eftersom jag känner Poker (Peter Wallenberg) väl så ville jag att han skulle ta över, säger Pelle Lydmar som fortfarande sitter i hotellets styrelse.

Trots att boutiquehotell i dag finns i hela världen, har de gemensamt att de fylls med mat och kultur. Nu är det dags för något nytt, anser Pelle Lydmar som står i startgroparna för att öppna ett nytt hotell med fokus på sport. För detta ändamål har han hittat en fastighet i Stockholm, men var den ligger vill han inte berätta.

– Jag har gjort det en gång i mitt liv, pratat om något nytt som inte blev av, det blir lätt så blajigt. Ingenting är klart förrän det är klart, säger han.

Att han vill fokusera på just sport är för att det i dag är så stort, att det har blivit en livsstil i sig.

– Folk har insett att kroppen och hjärnan hänger ihop, och planerar man att springa maran måste man leva hälsosamt annars orkar man inte. Då är man heller inte sist kvar på nattklubben. Sport är ju större än religion.

Konceptet är också ett sätt att spinna vidare på hans egna intressen. Han har alltid ägnat sig åt olika typer av sport, bland annat cykling och tennis. Förutom att han äger restaurangerna Strandvägen 1 och Milles, har Pelle Lydmar blivit delägare i Bianchi Café & Cycles på Norrlandsgatan i Stockholm.

– Cykling är ryggraden i verksamheten och kökschefen Henrik Orre har också lagat mat till världens bästa cykelteam. Hälsosam mat, där man inte kompromissar med smak. Det är ett exempel på en nischad sportupplevelse. Du känner att det är sportigt därinne utan att det är naket och trist.

Lydmar halkade in på Bianchi-spåret av en slump när cykelkungen Salvatore Grimaldi knackade honom på axeln och frågade om han inte kunde få hjälp med att få fart på kaféet i butiken som sålde Bianchicyklar – ett varumärke inom Grimaldi Industri AB.

Från Norrlandsgatan ska gästerna senare kunna gå in ”bakvägen” till ett annat samarbetsprojekt som Lydmar och Grimaldi har påbörjat, näm­ligen den italienska internationella matkedjan Eataly – ett franchisekoncept som slår upp dörrarna i Röda Kvarns gamla lokaler på Biblioteksgatan i början av nästa år.

När Pelle Lydmar klev in i hotell- och restaurangbranschen på 1980-talet hade Sheraton en tidstypisk slogan: ”Var du än vaknar ska hotellrummet se likadant ut.” I dag är trenden den motsatta och en personlig hotellupplevelse en självklarhet. Pelle Lydmars absoluta favorit i genren är Firmdales hotell i London och New York.

Förutom att vara krögare och hotellentreprenör har Pelle ­Lydmar anlitats av fastighetsbolaget Hufvudstaden för att se över hur NK kan förnya sig. Därtill är han ordförande i branschorganisationen Visitas Stockholmsavdelning och tycker att det finns en likriktning i Stockholm med ett fåtal stora hotellaktörer.

– Det finns också en viss risk för en överetablering men det visar sig först nästa lågkonjunktur. Det första man drar in på är resande och då tror jag att Stockholm får det tufft.

Helene Rothstein

Premiumnyheter

Aktuellt inom