”Mitt nya hotell har fokus på sport”

Efter att ha sålt sitt hotell till familjen Wallen­berg gör hotell­pionjären och krögaren Pelle Lydmar nya affärer med cykel­kungen Salvatore Grimaldi.

Vad är egentligen en hotellobby och vad kan den användas till? Det var någonting som Pelle Lydmar började experimentera med för 30 år sedan då han först var hotellchef för Eden Terrace Hotel vid Humlegården i Stockholm. Lobbyn fylldes med sådant han själv tyckte om: konserter, dj:er, fotokonst och design. Så småningom köpte han loss hotellet och ändrade namnet på det till sitt eget efternamn. Det blev Sveriges första boutiquehotell.

Han skulle senare öppna ett annat Lydmar, men på Blaiseholmen, som han senare sålde till grannarna Wallenberg, med (bland annat) Grand Hôtel i sina ägor.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här