Annons från Other Support Group

Lista: 5 saker att tänka på vid krisledning

Att kunna hantera prövande krissituationer har blivit en del i arbetet som beslutsfattare. Här listar vi fem saker att ha med i bakhuvudet när det oväntade inträffar.
Bekymrad man i kris
Företag ställs allt oftare inför oönskade situationer. Att kunna hantera prövande krissituationer har blivit en del i arbetet.

Ponera att du är VD på ett fondbolag. Klockan är 06.15 och i lugn och ro går du igenom nyheterna på mobilen. Plötsligt får du ett sms från en kollega om att ni blivit utsatta för en extern cyberattack under natten. Enligt IT- avdelningen går det inte att nå vare sig mejlservern eller några av bolagets övriga administrativa system. Som ytterligare en konsekvens av attacken går det inte att göra en värdering av de aktuella fonderna varav man inte öppnat handeln. På en skala från 1–10, hur förberedd är du och hur förberedd är din ledningsgrupp?

I en ständigt föränderlig värld ställs företag allt oftare inför oönskade situationer likt den beskriven ovan. Det kan till exempel handla om en utdragen cyberattack, misskrediteringskampanjer, svårigheter att säkerställa leveranskedjor eller svårigheter att rekrytera och behålla talangfull personal.

Erik Celay är senior konsult och rådgivare på Other Support Group som arbetar med att utbilda och stödja ledare och beslutsfattare i situationer likt ovan beskriven.

– Oavsett den oönskade situationens karaktär, är man som beslutsfattare under en ständigt hög press att ta både snabba och korrekta beslut och dessutom med krav på en bibehållen affärsoperativ förmåga. Trots detta är det ett faktum att många bolag fortfarande är trögrörliga och ligger efter med att anpassa sig till omvärldens förändringar, säger Erik Celay, senior konsult och rådgivare, Other Support Group.

Erik menar att trögrörligheten till mångt och mycket beror på att man sitter fast i en föråldrad konventionell struktur vilken bygger på metoder som främst grundar sig på reaktiva åtgärder och beteenden med en ”Wait and See”, eller ”If it ain’t broken, don’t fix it” mentalitet. Ett proaktivt förhållningssätt under kriser och oönskade situationer är en viktig del i arbetet. Förutom omedelbara åtgärder under en kris är det viktigt att se till företagets strategiska behov och målsättningar.

Nedan listar han tillsammans med Other Support Group fem viktiga saker att tänka på vid krisledning.

Fem saker att ha i bakhuvudet när det oväntade inträffar:

  1. Jobba med fakta och undvik antaganden.
  2. Analysera situationen. Hur påverkas vi och hur kan situationen komma att utvecklas?
  3. Sätt ett mål. Med ett mål blir det enklare då du har något att prioritera mot.
  4. Ta fram åtgärder som är i linje med målet för en högre operativ effekt.
  5. Ta fram ett worst case scenario och en plan för hur ni agerar om det skulle komma att realiseras.

– Många fokuserar på att komma tillbaka till normalläget och tror då att saker och ting är lösta så länge detta mål uppfylls. Så kan det så klart vara. Våra erfarenheter visar dock att det inte alltid är fallet utan snarare så återgår man till ett nytt och förändrat läge, säger Erik Celay, senior konsult och rådgivare, Other Support Group.

Erik menar att man med detta som utgångspunkt bör ställa sig frågan om hur ett eventuellt nytt läge skulle se ut och vad det skulle innebära för företaget och verksamheten. Innebär det en försämring eller en förbättring? Innebär det några möjligheter?

– Poängen är att man som beslutsfattare i den typen av situationer bör beakta detta utifrån frågeställningen ”vad behöver företaget av mig och min ledningsgrupp för att säkerställa de företagsövergripande målen givet den oönskade situationen vi befinner oss i?”, avslutar Erik Celay.

Om Other Support Group

Other support Group, OSG AB är ett Sverigebaserat expertkonsultbolag verksamma både nationellt och internationellt. Bolaget tillhandahåller kvalificerad rådgivning och utbildning för företagsledare och ledningsgrupper. Våra kunder finns inom bland annat bank- och finanssektorn, energi, transport, fordon och telekomsektorn, samt byggsektorn men även inom tillverkningsindustrin och techbolagsbranschen.

Läs mer om Other Support Group här

Denna artikel är en annons från Other Support Group,
den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion.
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.