Bortglömd i skogen

Finsk-svenska Ahlstrom-Munksjö har efter fusionen fortsatt tillväxtresan med ett stort förvärv i Nordamerika. Affärsvärlden lockas av starka marknadspositioner och en pressad värdering.

Hört talas om Hans Sohlström? Tänkte inte det. Doldisen Sohlström tog i juni i år över som vd för det, i alla fall på den svenska marknaden, anonyma Ahlstrom-Munksjö när skogsindustriveteranen Jan Åström, tidigare bland annat vd för SCA, gick i pension. Bolaget föddes våren 2017 när svenska specialpapperstillverkaren Munksjö fusionerades med finska Ahlstrom, med specialpapper och andra fiberbaserade nischprodukter.

Motiven för samgåendet var flera: en bredare produktfölj, ökad geografisk spridning där Munksjö, förutom en stark position i Europa, fanns i Sydamerika, och Ahlstrom utöver Europa var etablerat i Nordamerika och Asien. Mer förmånliga finansieringslösningar, starkare balansräkning och ökade resurser för forskning och utveckling var andra skäl till att de i stort sett jämnstora företagen gick samman. Dessutom räknade ledningen med att spara runt 35 miljoner euro årligen i kostnadssynergier. Målet var att skapa global tillväxt genom en stark position inom ett antal nischade områden för fiberbaserade lösningar – bland annat filtrering, dekorpapper, slippapper och mat- och dryckesförpackningar.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här