Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Färre prylar

2020-01-15 18:00

Det har gått 120 år sedan ekonomen och sociologen Thorstein Veblen skrev The Theory of the Leisure Class och myntade uttrycket iögonenfallande konsumtion. Det syftade på hur materiella ting signalerade social klass och status.

I ett alltmer digitaliserat och immateriellt samhälle förändras beteendet. I kombination med de kulturbärande klassernas vurm för miljön talar mycket för att vi kommer att uppleva peak stuff det här decenniet – i alla fall i västvärlden. Vinnarna blir de företag som lyckas sälja upplevelser.

Företag som kan gynnas av trenderna:

25. Skistar: Med en totalt dominerande ställning inom alpin skidåkning på den skandinaviska marknaden borde Skistar ha framtiden, i alla fall de kommande tio åren, för sig. Fjällen lockar fler både vinter och sommar, och snön lär i alla fall överleva klimatförändringarna under 2020-talet. Kanske kan också den kontroversiella flygplatsen Sälen/Trysil locka en del engelsmän från Alperna till Skandinavien. Ytterligare kryddor i Skistar-mixen är möjligheterna att exploatera de stora markinnehaven och/eller mer betydande etableringar i anläggningar i Alperna.

26. Storytel: Människans behov av berättelser är djupt rotat, vilket inte minst ljudboksföretaget Storytel med över en miljon prenumeranter visar. Det är förvisso inte svårt att måla upp dystrare scenarier där aktörer med starkare finansiella muskler konkurrerar ut Storytel. Hittills är dock tillväxten imponerande och då har Storytel ändå bara nosat på de riktigt stora marknaderna. Potentialen är enorm och chansen är god att Storytel lyckas exploatera den, alternativt bli uppköpt till attraktivt pris av någon av de riktiga streamingjättarna.

27. G5: Mobilspel svarar nu för nästan hälften av världens spelmarknad, det totala marknadsvärdet uppskattas till 650 miljarder kronor och marknaden växer med 10 procent per år. Inget talar för att trenden kommer att brytas de kommande åren. I vilken grad G5 Entertainment kan ta del av detta hänger på utfallet av nya spel efter succén med Hidden City. Inget är givet i denna snabbföränderliga marknad men med utökad utvecklingskapacitet och många spel på väg ut borde chansen vara god.

Johan Anderberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom