Sjövägen till herravälde

Kinas ”nya sidenväg” har väckt hopp och avund världen över. Men nu sviktar såväl förtroende som finansiering.

I december tog statliga China Merchants Port Holdings över en hamn med intilliggande industripark i Hambantota, i södra Sri Lanka. Hamnen ägdes från början av Sri Lanka, men byggdes av kinesiska företag, och kostnaden på 1,5 miljarder dollar finansierades med hjälp av kinesiska lån. Hamnen visade sig senare olönsam och Sri Lanka fick problem med återbetalningen. Nu ska Kina ta över driften i 99 år, som ett steg i ledet att hantera den skuld på över 6 miljarder dollar som de kinesiska infrastrukturprojekten kostat Colombo. Lokalbefolkningens protester slogs ned med våld. Inte bara har det stått landets skattebetalare dyrt. Nu oroas också Indien och USA över att Hambantota kommer att användas som kinesisk flottbas.

Utvecklingen är en konsekvens av ­Kinas ”nya sidenväg” – One Belt, One Road (Obor) – till vilken den kinesiska staten har avsatt över 1 000 miljarder dollar för investeringar i infrastruktur. Det är i dagens penningvärde sju gånger så mycket som det som avsattes för Marshallplanen, som byggde upp Europa efter andra världskriget.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets