11 juni 2022 08:00

Christian von Koenigsegg: Jag hade inte kunnat göra Koenigsegg utan internet

Entreprenören Christian von Koenigsegg säljer lyxiga sportbilar i 25-miljonersklassen till kunder över hela världen. Hur kan en lyxbilstillverkare ploppat upp vid en potatisåker norr om skånska Ängelholm, och vart ska de ta vägen nu när de växlar upp?

Solen skiner över de nyskördade potatisåkrarna på Bjärehalvön i Skåne och en bris från Skälderviken sveper in. En moped virvlar upp damm från landsvägarna när den far fram genom sommarlandskapet denna sommardag 1987. Vid styret sitter Christian von Koenigsegg, då 15 år gammal, som tillbringar delar av sommaren på föräldrarnas lantställe vid Förslöv. Mopeden kör han de drygt sex kilometrarna till sportbilshandlaren i Margretetorp. Sportbilshandlaren huserar i en gammal diligens som byggts om med marmorgolv och förstärkt halmtak. På det glansiga golvet speglar sig siluetterna från Ferraris, Rolls Royce-bilar, Lamborghinis och Porschar. Christian von Koenigsegg drömmer om att bygga en egen bil och de fina sportbilarna får honom att drömma. Han vet inte om det då, men den här platsen kommer bli central i hans utveckling av bilar – men också vara platsen för en av de största motgångarna.

Koenigsegg är idag ett av världens mest exklusiva bilmärken. Kötiden för att få köpa en bil är fyra år och prislappen ligger på minst 25 miljoner kronor. Det rör sig i samma segment som McLaren, Lamborghini och Ferrari, men istället för storskalig produktion satsar Koenigsegg på att göra få, men mer eller mindre helt handgjorda bilar. På produktionslinan får det plats åtta bilar och i snitt rullar en ny Koenigsegg ut från fabriken varje vecka. Kunderna är jämnt spridda över världen – en tredjedel i USA (främst i Kalifornien), en tredjedel i Europa (främst i England), och en tredjedel i Mellanöstern och Asien. Under 2021 redovisade bolaget intäkter på 708 miljoner kronor och en vinst på drygt 70 miljoner kronor – en klar förbättring jämfört med 2020 då bolaget redovisade intäkter på 646 miljoner kronor och en vinst på 15 miljoner kronor. Christian von Koenigsegg äger strax över 50% av bolaget.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här