Elbilar
Nevs investerar 150 miljoner euro i Koenigsegg
– Nu ska två små företag förändra världsmarknaden. Vi kommer att bli nummer ett i världen på elbilar och extremt fina sportbilar, säger Nevs storägare Kai Johan Jiang.
Koenigsegg är en svensk sportbilstillverkare med säte i Ängelholm. Bilarna är hyperexklusiva och kostar mellan 20 och 30 miljoner kronor styck. Trots det har Koenigsegg fullt i orderboken tre år framöver.
Nevs investerar även 150 miljoner USD i ett joint-venture med Koenigsegg, där det sistnämnda bolaget kommer att tillföra modern teknik. Nevs kommer att äga 65 procent av bolaget och Koenigsegg 35 procent. Tillsammans ska de utveckla el- och hybridbilar.
Överenskommelserna har föregåtts av intensiva förhandlingar.
– Nu är jag inte bara gråhårig, nu har jag tappat rösten också, säger Kai Johan Jiang.
Nevs kommer i och med investeringar bli 20 procentiga ägare i Koenigsegg och 65 procentiga ägare i samriskbolaget.
– År 2020 ska vi har produktion i både Ängelholm och Trollhättan. Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag,
Koenigsegg var en av dem som visade intresse för Saabs konkursbo, innan det alltså såldes till Nevs. Då fick Koenigsegg inte ihop finansieringen.
Borde inte Nevs fokusera på att få ut Nevsbilarna först, nu när ni fått in kapital?
– Vi börjar med att producera Nevs elbilar i Tianjin, sedan bygger vi produktion i Shanghai. Tillsammans ger det kapacitet på 400 000 bilar. Därefter startar vi produktion i Trollhättan, som har ytterligare kapacitet på 200 000 bilar.
Kai Johan Jiang är mycket nöjd med affären.
– Det är obeskrivligt. Nu har vi inte bara kommit ur krisen, nu kör vi så fort vi bara kan. Vi har alla nödvändiga ingredienser. Vi kommer att sälja elbilar som redan nu är billigare än konventionella bilar.
Nevs två storägare Kai Johan Jiang och Xu Jiajin via Evergrande har i dag träffat statsminister Stefan Löfven och infrastrukturminister Tomas Eneroth och informerat dem om investeringarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.