Innehåll från annonsör

Corporate Health Responsibility som affärsstrategi

CSR är företagets ansvar utåt, CHR är ansvaret inåt. Affärsstrategin Corporate Health Responsibility grundar sig i medvetenheten att det inte är resultat- och balansräkningar som gör affärer, det är människorna i bolaget.
Corporate Health Responsibility som affärsstrategi - sturebadet_binary_6884476.png

CHR vänder sig till företagsledare som verkligen tror på medarbetarna

”Förstår man som företagsledare att humankapitalet är företagets mest värdefulla tillgång och odlar det tankesättet så kommer medarbetarna må bra och då kommer företaget gå bra”, säger VD för Sturebadet Health, Magnus Helgesson.

Hur kan man jobba med CHR?

”Tror man att ett större ansvarstagande och framför allt engagemang för medarbetarnas välmående är nyckeln till företagets framgång krävs en djupare och bredare nulägesanalys än en vanlig medarbetarundersökning”, säger Eva Boström, medgrundare till Sturebadet Healths CHR-verktyg.

Steg ett i CHR är en nulägesanalys. Där mäts och analyseras samtidigt organisatorisk hälsa, medicinsk hälsa, och arbetsmiljö. Det är unikt på marknaden. Syftet är att ge företag transparens och ett objektivt beslutsunderlag.

”Traditionellt sett har företag i förändringsprocesser suttit i knät på konsulter. Det blir inte alltid objektivt”, säger Eva Boström.

I steg två presenteras resultatet enligt trafikljusmodellen och benchmarkas mot 47 000 tidigare respondenter. Det ger en unik inblick i hur ett företags medarbetare verkligen mår, och hur företaget står sig på den svenska marknaden.

I steg tre presenteras sedan eventuella åtgärdsförlag utifrån resultat i analysen.

”För att genomföra åtgärderna samarbetar vi uteslutande med de främsta experterna. Hela Sturebadetkoncernen genomsyras av yttersta kvalitet och där vill vi självklart ligga i framkant”, berättar Eva Boström.

Varför CHR?

”Det är tydligt att företag som inte tar ett större ansvar för sina medarbetare kommer ha svårare att attrahera och behålla rätt kompetens i framtiden.

”Samma gäller omsättning och lönsamhet. De företag som år efter år ligger i topp är de som jobbar med CHR och tar ett större ansvar och engagemang för sin personal”.

”Det speglas i resultatet”, säger Magnus Helgesson.

Möter Arbetsmiljöverkets krav, som en bonus

”Vi vågar sticka ut hakan och säga att de företag som lyfter hälsofrågan till en strategisk nivå och angelägenhet, och som implementerar alla delarna av CHR i sin organisation, skapar bättre relationer och ett mer välmående företag och medarbetare. Det kan vi bevisa med våra 47 000 respondenter.

”Och om det inte sker så river vi fakturan!”, säger Eva Boström.

Utifrån nulägesanalysen framställs även dokument som står i enlighet med den dokumentation Arbetsmiljöverket kräver i arbetet kring den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Kontakta Sturebadet Health angående CHR här

Sturebadet Health

Sturebadet Health är en del av Sturebadetkoncernen och jobbar med CHR. Konceptet används i syfte att eliminera organisatorisk ohälsa på den svenska marknaden. CHR för fram humankapitalet som hävstång för att skapa välmående företag. När medarbetarna mår bra och är engagerade så ökar förutsättningarna för tillväxt och lönsamhet.

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG
Annons från Invesco