15 frågor: vd Karl Tobieson

Du har varit vd i tio år. Har du funderat på att sluta?

– Nio år. Och nej, jag ser mig som en entreprenör med särskilda band till bolaget. Så jag blir nog kvar.

Aktien står stilla. 31 kronor för ett år sedan. 31 kronor i dag. Har ni tråkigt?

– Det är svårt att få ett förtroende för den här satsningen inom specialistläkemedel som vi gör innan vi fått volymer i försäljningen. Vi har svårt att nå fram med vårt budskap.

Å andra sidan går ju Karo Pharma, ett bolag som gör ungefär vad ni gör, starkt på börsen och är upp med cirka 50 procent i år?

– Det finns ett annat förtroende där.

Börsen har högre förtroende för Anders Lönner, stor ägare i Karo Pharma, än för dig och ditt bolag?

– Ja, han har ett starkt track-record.

Det går trögt med läkemedelshandeln, ett annat av era tre affärsområden. Vad är det som händer?

– Två grejer. Vi har kört den där affären med en ganska stor och framgångsrik exportaffär. Sedan kom ett förtydligande från Läkemedelsverket i maj förra året, som gick in och stängde möjligheterna till export­affärer, vilka var en ganska stor del av lönsamheten. Då bestämde vi oss för att skala ned produktportföljen och nischa in oss på de mer lönsamma delarna.

Det slog hårt?

– Förra året var ett resultatmässigt förlorat år. Men vi siktade på att dra ner rörelsekapitalet och det har vi lyckats med.

Hur ser det ut framöver inom läkemedelshandeln?

– Vi har fått ner rörelseresultatet till en nivå som ligger på break-even. Sedan har vi frågan om hur man ser långsiktigt på parallellhandeln. Om den marknaden ska bli attraktiv måste det till förändringar jämfört med i dag.

Det låter som om du vill bli av med affärsområdet. Är det så?

– Vi har inte fattat något beslut om det. Vi har alltså inte satt ner foten, men man kan säga att vi ser begränsade förutsättningar att göra en bra return of investment.

Vad betyder en nedläggning av affärsområdet för er?

– Ur Medcaps perspektiv utgör den här verksamheten en väldigt liten del av värdet i bolaget. Det här var ett problem som vi nu har löst, men det är inte där den framtida värdepotentialen ligger.

Affärsområdet medicinteknik går starkt, men ert tredje område, Specialistläkemedel, tappar i lönsamhet?

– Bolaget är riggat tillväxt. Vi har skrivit nya partneravtal, och med de satsningar vi gör hade vi större förväntningar på försäljningstillväxten än vad som blev fallet.

Vad gör att ni inte lyckats så bra? Konkurrenter?

– Nej, vi var aningen överoptimistiska när det gäller hur snabbt vi skulle ta marknad.

Lönsamheten i det affärsområdet föll till noll under fjärde kvartalet och till 4 procent under helåret.

– Det beror på en förändring av kostnadsmassan. Vi skulle kunna sälja för ytterligare ett ­antal 100 miljoner med nuvarande organisation.

Förvärv. Hur ser du på det?

– I januari/februari förra året tog vi över en produktportfölj till vårt bolag Abilia. Året före gjorde vi fyra förvärv, men vi hade såklart gärna gjort fler under det gångna verksamhetsåret.

Hur är priserna?

– Priserna var höga då och är fortfarande höga. Karo Pharma betalade drygt fyra gånger försäljningen för Biophausia och det är klar att det är svårt att vara konkurrenskraftig då.

Det är för mycket för er?

– Ja, det är för dyrt för oss.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight