4 frågor: vd Johan Steene
I den senaste rapporten nådde resultatet inte de förväntningarna ni hade satt upp i samband med börsnoteringen bara några månader tidigare. Du inledde ditt vd-ord med ”det är skit” . Vad syftade du på?
– Jag inledde texten i rapporten med att skriva ”Resultatet når inte förväntningarna. Det tycker jag är skit”, för att jag tyckte det. Vissa har uttryckt efteråt att det var ett slarvigt och ovårdat ordval. I detta fall tycker jag dock att det var bäst att kalla en spade för en spade. Vi tycker om att jobba hårt för att nå våra mål och när vi såg att vi inte skulle klara det så kändes det skit. Som bakgrund till detta kan sägas att vi i prospektet inför noteringen valde att göra en skriftlig prognos för 2019 eftersom vi är inne i en kraftig tillväxtfas. Vi byggde den prognosen på det sätt vi alltid har budgeterat och som historiskt har visat sig ligga ganska nära senare utfall. Nu hade vi dock att ta hänsyn till flera nya verksamheter som vi inte kände tillräckligt väl samt att vissa affärer och tillväxtresor vi räknat med uteblev. Sammantaget, de anledningar som angavs i rapporten gjorde att resultatutfallet visade sig vara så skilt från prognosen att vi fick vinstvarna.
Som jag förstod det handlade det mest om de byggrelaterade bolagen?
– Det handlade om flera saker. Dels hade vi en för aggressiv prognos när det gällde vår expansion av Eloflex som säljer hopfällbara rullstolar. Bolaget växer bra, men inte så våldsamt som vi prognostiserat. Sedan har vi sålt mycket färre övningsutrustningar till svenska försvaret än vanligt då deras budget varit mycket begränsad. När det gäller det byggrelaterade hade vi primärt två olika utmaningar. Hem1 i Karlskrona levererar arkitektritade, nyckelfärdiga villor där kunden är mycket delaktig i design av husens utformning och inredning. Här har vår kraftiga försäljningsökning skapat nya utmaningar och våra rutiner för inköp och projektuppföljning har inte alltid hunnits med. Därför har vi haft svårt att hålla rätt marginaler i alla affärer, men vi är trygga med att genom ett pågående förbättringsarbete kommer att komma tillbaka till de marginalnivåer som bolaget historiskt har legat på. Gänget i Karlskrona är fantastiskt med grym kompetens och med en stark vilja att göra bra affärer och skapa lyckliga huskunder. Vår fina fabrik Grimstorps Byggkomponenter utanför Nässjö tillverkar byggelement, däribland stommar till villor, men större delen av försäljningen är till andra husproducenter. Man kan säga att vi är en white label-fabrik som levererar delar av huskroppar i trä till olika byggprojekt. Här finns mycket yrkeskunnande och effektiv produktion där vi även under året har investerat i egen takstolstillverkning. Vi lade om strategin lite under hösten 2018 och började rikta in oss mot lite större kunder och projekt än tidigare. När ett sådant större projekt försköts framåt i tid våren 2019 hade vi inte annan tillräckligt lönsam produktion att fylla fabriken med på så kort varsel. Det blev ett glapp i lönsamhet där. Nu arbetar vi mycket mer proaktivt med prognoser och produktionsplanering för att förhindra att liknande situationer ska uppstå i framtiden.
Vad tror du om den framtida lönsamheten i Hem1? Har ni fått revidera ner vinstprognoserna permanent?
– Jag tror inte att någonting är permanent. Allt går att ordna till. Eller förstöra. Vi har som målsättning att vi ska upp till de marginaler som vi har legat på historiskt även nu när bolaget är större, det ska inte vara konstigt. Vi är många nyanställda i organisationen, det blir lätt växtvärk. Men det är nyttigt, vi får chansen att se över och förbättra våra arbetssätt. Sådant jobbar vi jättemycket med; att stabilisera upp och göra organisation och rutiner tydliga. I övrigt ser vi en fortsatt stabil efterfrågan på småhus och vi tror att det finns ett ökat intresse hos kunderna att få vara med och påverka hur huset ska se ut både invändigt och utvändigt. Dessutom finns ett generellt stigande intresse för byggande i trä vilket vi är inriktade på. Trä är så bra.
Vad du mest ser fram emot under 2020? Finns det några intressanta förvärvsmöjligheter eller befintliga områden i koncernen du tycker ser särskilt intressanta ut?
– Jag ser mycket fram emot att fortsätta jobba med mina vassa kollegor utvecklingen av våra verksamheter, men kanske främst med de nya förvärv som vi har i pipeline. Det finns väldigt fina bolag där ute som vi hoppas kunna förvärva. Vi letar gärna bolag med egna varumärken, men också nischade agenturbolag och specialiserade tillverkare. Det finns många bolag till salu via företagsmäklare, men vi har även bolag som vi sökt upp själva och som vi för diskussioner med.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.