Aktierna som utmärker sig

Kurserna på Stockholmsbörsen faller några tiondelar under starten av årets sista vecka. Inledningen har varit lugn med liten omsättning, och några större nyheter har det inte varit tal om.

SIX Generalindex är klockan 10.18 0,3 procent lägre vid 483 medan OMXS30 är 0,2 procent lägre vid 1.443. Omsättningen uppgår till 1,1 miljarder kronor på Stockholmsbörsen. Handel förekommer även på andra handelsplatser såsom Bats, Chi-X och Turquoise.

De europeiska kurserna utvecklas något blandat under förmiddagen, men gemensamt är att rörelserna är små och håller sig nära nollan. Londonbörsen är stängd.

Den kommande veckan är det inte mycket som händer kalendermässigt, utöver några statistikpunkter från bland annat USA. På onsdag stänger penningmarknaden klockan 12, och torsdag samt fredag är bland annat Stockholmsbörsen stängd.

Av sektorerna på SIX Index är hälsovård den som utvecklas bäst, som oförändrad. Sämst går det för råvaror där oljepriserna backar. London Metal Exchange håller, liksom börsen, stängt i dag. Bland svenska bolag tappar Boliden 1,6 procent och Lundin Mining 2,2 procent.

På hemmaplan har Skanska tagit hem orders till ett sammanlagt värde om närmare 0,9 miljarder kronor. Skanska är ned 0,4 procent, i linje med börsen.

HSBC har höjt sin riktkurs för Astrazeneca till 49,10 pund motsvarande cirka 615 kronor. Aktien backar 0,3 procent till 570 kronor.

Private equity-bolaget Ratos helägda dotterbolag Euromaint ska sälja samtliga aktier i sitt tyska dotterbolag. Euromaint får därmed dras med en negativ resultateffekt på 200 miljoner kronor direkt. Ratos tappar måttliga 0,1 procent.

PA Resources reducerar nu företagets organisation med syftet att spara pengar. Bland annat stängs Londonkontoret vid årsskiftet. Investerarna säger nej tack, kursen backar 7,8 procent.

Powercell har fått sin första order på S2-plattformen. Det är ett franskt företag som intresserat sig för bränslecellsstacken. Powercell ökar med 12,9 procent.

Concordia stiger 2,1 procent på ett avtal om utbefraktning av ett P-MAX-fartyg.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från VECKANS FÖRETAG