ASG: Ledning utan kontroll
Aktieägarna i ASG är ett hårt prövat släkte. 1995 åt oväntatstora omstruktureringskostnader upp största delen av denförväntade vinsten. 1996 orsakar problem vid utbyte avadministrativa system i ERT, den landbaseradeutrikesverksamheten, resultatbortfall på 80 till 100 miljonerkronor.Kan aktieägarna fortfarande ha förtroende för en ledningsom först i slutet av januari i år, upptäcker kostnader på nära100 miljoner som i huvudsak uppkommit under första halvåret 1996?Visserligen har ledningen, med VD Gunnar Malm i spetsen, redantidigare justerat ned prognosen, just p.g.a. problemen i ERT.Men nedjusteringen som skedde i niomånadersrapporten, från ettresultat överstigande proformavinsten (inklusive Frigoscandia)på 191 miljoner kronor för 1995, till i nivå medproformaresultatet, visade sig i förra veckan vara långt ifråntillräcklig.
Dataproblemen gör att helårsresultatet före skatt nu beräknashamna mellan 103 och 133 miljoner kronor före reavinster, heterdet i ett pressmeddelande. I det närmaste en halvering jämförtmed tidigare prognos alltså. (Reavinster, främst frånförsäljningen av Frigoscandia Equipment, på 297 miljoner kronortillkommer).
Enligt ekonomi- och finansdirektör Johan Stuart liggerhuvudförklaringen till problemen i att det har brustit iintegrationen mellan redovisningssystemet ochspeditions/trafikoch faktureringssystemet, samt att man intelyckats utbilda personalen i tid. Den misslyckade samordningenhar medfört behov av extrapersonal, övertidsersättningar,utebliven, felaktig och eftersläpande fakturering. Dettillsammans med valutaeffekter och sämre trailerutnyttjande harorsakat de ökade kostnaderna.
Det mesta av resultatbortfallet är hänförligt till förstahalvåret. Nu uppges problemen vara åtgärdade. Men svårigheternahar medfört att den ursprungliga rationaliseringsprocessen, medvinster bl.a. till följd av personalneddragningar, försenatsminst ett år säger Stuart.
För en extern betraktare ter det sig minst sagt märkligt attproblem av denna dignitet, uppkomna till stor del under börjanav året, inte kommer fram förrän i bokslutsarbetet. Internarapporterings-, uppföljnings- och kontrollsystem skall förhindrauppkomsten av en situation som denna.
Stuart menar att bl.a. ERT:s nya skepnad (hopslagning mellanASG:s utrikestrafik i Norden och Europa från 1 januari 1996) ochnya avtal med lokala partners på kontinenten, mot tidigare enenda: tyska Danzas, medfört att det inte funnits någon historikatt jämföra med, vilket försvårat bedömningen av utfallet.
Fondbörsen har krävt en detaljerad förklaring av ASG till detinträffade. Det finns troligen en massa plausibla förklaringartill den kraftiga resultatminskningen, vilka vi säkert får tadel av i samband med bokslutskommunikén som presenteras påtisdag. Men vad hindrar att något liknande händer i framtiden?Vad som än sägs, så har det redan skrala förtroendet för ASG–ledningen fått ännu en knäck.
Vägen till Malms mål om en vinstmarginal på 4 procent var långredan tidigare, men har nu förlängts ytterligare minst ett år.Styrelsen bör fråga sig om Malm valt rätt väg eller om någonannan är bättre skickad att leda ASG.
FAKTARUTA: ALLDELES FÖR LÅG VINST
ASG 9 mån Prognosmkr 1993 1994 1995 1996 1996Omsättning 7615 9051 10617 9158Res före avskr 157 281 301 484Res e finansn. 26 126 37 123Res före skatt 38 115 42 123 103-133Vinstmarginal,% 0,5 1,3 0,4 1,3Reavinst,Frigoscandia Equipment 250 297
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.