Börskandidat väljer bort First North

ECO-Boråstapeter växer via förvärv. Arbetet med en notering fortskrider samtidigt för tapettillverkaren - som dock övergett planerna att noteras på marknadsplatsen First North till förmån för Stockholmsbörsen. Kvaliteten på First North är för låg, menar Peter Koch, vd för Borås-bolaget.

ECO-Boråstapeter förvärvade i slutet av december den brittiska tapettillverkaren Cole & Son, av bolaget sett som ”kronjuvelen” på den internationella tapetmarknaden.

– Vi får en stark marknadsposition och synergier på flera platser. Vi kan även tänka oss fler förvärv framöver, säger Peter Koch, vd för ECO-Boråstapeter, till Affärsvärlden.

Cole & Son omsatte under 2006 nära 72 miljoner kronor och skall komplettera ECO-Boråstapeter i det exklusivare segmentet.

Tapetmarknaden har under de senaste fem åren kvicknat till efter längre tids dvala. Branschens hälsa styrs av inredningsmode, snarare än den övriga ekonomin.

– Marknaden följer trender snarare än konjunkturläge. Nu har vi gått från en trend med minimalistiskt tapetmode till maximalistiskt, vilket gynnar oss, säger Peter Koch.

Under våren 2007 meddelade ECO-Boråstapeter att bolaget planerade en börsnotering. Sedan dess har processen fortskridit, med Nordea som rådgivare, och bolaget har kommit närmare en notering. Bland annat krävdes det ett godkännande av stämman innan arbetet kunde fortsätta, säger Peter Koch, som samtidigt menar att marknadsklimatet är en negativ faktor för tillfället.

– Det är förstås inte lätt att noteras just nu, men vi arbetar vidare för att vara beredda när det vänder.

Tidigare siktade ni på First North. Nu är det Stockholmsbörsen som gäller. Varför?
– Vi tycker att det har kommit in allt sämre företag på First North som därigenom fallit i kvalitetsrenommé. För oss är det samma jobb att noteras på börsen som på First North och kostnadsmässigt är det ingen större skillnad heller. Dessutom öppnar vi nu för att institutioner skall kunna investera i oss samt att vi kan använda aktier som betalningsmedel i affärer.

ECO-Boråstapeter ägs till mer än hälften av ett större antal, cirka 220 detaljister, inom tapet och färgbranschen. Bolaget kontrolleras därmed till stor del av sina kunder. Peter Koch ser dock inga problem med detta inför börsnoteringen.

– Vi har drivit detta företag som vilket bolag som helst. Relationerna med våra kunder är strikt affärsmässig. Det finns en aktieägarförening, men detaljistgruppen är inte heller helt homogen.

Preliminärt kommer nära 50 procent av ECO-Boråstapeter säljas av de 330 ägarna till bolaget. I dagsläget finns det inget behov av att ta in kapital i samband med introduktionen, men eventuella förvärv kan komma att förändra det, enligt Koch.

Under 2006 omsatte tapetbolaget 388 miljoner kronor med en nettomarginal på 11,8 procent. Omsättningen backade dock under 2006, till viss del beroende av bolaget var mellan två kollektioner. Under 2007 beräknas dock omsättningen ha ökat med cirka 7-8 procent, menar Peter Koch.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.