”Börsnotering kan vara rätt”
Det finns en plan på att slå samman Volvo Cars med Geely Automobile Holdings. Hur påverkar det jobben i Göteborgsregionen?
– Volvo Cars är i dag ett helägt kinesiskt bolag så jag ser inga förändringar utifrån det perspektivet. Jag tror att en sammanslagning av bolagen kommer att ge bolaget en bättre möjlighet att samordna de resurser som finns inom bolagen och göra det mer konkurrenskraftigt gentemot andra biltillverkare.
Du var själv för tio år sedan konsult på Volvo – hur ser du på bolagets utveckling sedan dess?
– Det är en enorm skillnad. Den tidigare ägaren Ford hade ju stora problem, vilket gjorde att det inte investerades i Volvo Personvagnar, det handlade snarare om att överleva dag till dag. På min tid producerade vi runt 350 000 bilar om året, nu är produktionen fördubblad till 700 000 bilar. De hade tidigare två produktionsställen, i Torslanda och Gent, medan det nu också finns en i USA, och ett eller två ställen i Kina. De har tagit steget från en europeisk till en global biltillverkare och förflyttat sig in i premiumsegmentet. Antalet anställda har också ökat kraftigt och bilmodellerna har utvecklats.
Det finns också planer på en börsnotering i Hongkong. Hur går det ihop med ambitionen att värna lokala intressen?
– Om ser du på de stora globala biltillverkarna så är de börsnoterade. Sedan står bilindustrin inför stora utmaningar både vad gäller elektrifiering och digitalisering, och inför sådana omställningar kan en börsnotering vara rätt väg att gå.
Vad gäller kinesiskt ägande är säkerhetsaspekten en central global fråga – hur ser du på säkerheten vad gäller kinesiskt ägande i Volvo?
– Det är viktigt att skilja på olika typer av verksamheter. Staten Sverige ska inte sälja ut vital infrastruktur som hamnar, vilket har varit en stor fråga inte minst här på västkusten. Vem som äger en biltillverkare bedömer inte jag som en säkerhetsfråga. Det finns många olika leverantörer och själva produkten är inte så kritisk för oss utifrån ett säkerhetsperspektiv. Det är en helt annan diskussion kring Ericsson och Huawei.
Det finns också en generell debatt inom näringslivet som handlar om vem som ska värna om lokalorten i en globaliserad värld. Hur tänker du som lokalpolitiker?
– Problematiken handlar primärt om du har för lite spridning i företagandet på en ort, att du är sårbar om företaget lämnar orten, och det har man sett på olika ställen. Vi jobbar mycket med att sprida företagandet i Göteborg och stärka de verksamheter som finns här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.