Clas Ohlsons försäljning i juli oförändrad – online ökade 15 %

Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning i juli var i princip oförändrad i juli och uppgick till 732 miljoner kronor (733). Den organiska försäljningen var oförändrad, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Clas Ohlsons försäljning i juli oförändrad – online ökade 15 % - clas_ohlson_kristofer_tonstrom_1
Clas Ohlsons VD, Kristofer Tonström.
”Med en total försäljning om 732 MSEK i juli levererade vi på samma nivå som förra sommarens starka försäljning. Den viktigaste förklaringen är att vi träffat rätt i vårt sortiment och haft väl anpassade lagervolymer i flera relevanta produktkategorier. Detta samtidigt som vi sammantaget haft färre besökare i våra butiker under månaden jämfört med motsvarande period 2020”, kommenterar vd Kristofer Tonström.

Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 1 %. Onlineförsäljningen ökade samtidigt med 15 % till 62 miljoner kronor (54). Vid periodens utgång hade Clas Ohlson 229 butiker (228).

Under maj-juli har försäljningen minskat med 1 % till 2 056 miljoner kronor, med en organisk tillväxt på -2 %. Onlineförsäljningen ökade med 19 % till 219 miljoner kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG