Du sköna nya aktievärld
KRÖNIKA. Mitt första internetabonnemang skaffade jag mig hyfsat tidigt, i början av 1990-talet. Det gick till så att jag hojade ner till killen på Göteborgs universitet som skötte administrationen. Och sanna mina ord: administration var det. Modempooler, hopplösa lösenord, bbs:er och V.32bis 28.8-modem. Som jag uppfattade saken var han ensam med hela internetadministrationen för 30 000 studenter plus tusentals lärare och forskare. Det var precis innan explosionen.
Alla var redan då tvärsäkra: internet skulle förändra världen. Det gjorde det väl, men kanske inte riktigt på allvar förrän sociala medier slog igenom drygt tio år senare. Sociala medier hade redan från början fler skeptiker än fans, men ännu fler användare. Med Facebook förändrades världen på riktigt, men kanske inte på ett lika sympatiskt vis som internets anarkistiska pionjärer hade hoppats på.
Slagkraften i sociala medier råder det inget som helst tvivel om. På sidan 29 i den här tidningen skriver vi om Facebookgruppen Economista, som på några månader fått 46 000 aktieintresserade medlemmar. Och på sidan 18 om Svolder, som tuffade på utan någon större dramatik tills aktietwittraren Kavastu beslöt sig för att kika på investmentbolaget. ”Med över 22 000 följare kan han med mindre än 140 tecken få aktier att röra på sig”, som Lotta Dinkelspiel skriver. Kavastu kan i inflytande – i varje fall på kort sikt och i Svolder – mäta sig med Mats Qviberg.
Nu kanske någon misstänker att jag tänker avsluta med att gnälla på utvecklingen. Men det tänker jag inte göra. Omfamna i stället samtiden och lajka oss på facebook.com/affarsvarlden och följ oss på Twitter på @afv_magasin, som tiotusentals andra.
Kapitalet till Affärsvärlden
Affärsvärlden och ekonomipodden Kapitalet inleder ett samarbete. Kapitalet produceras av ekonomijournalisten Jacob Bursell, tidigare Svenska Dagbladet-journalist, som bland annat vunnit en Guldspade för granskningen av den svenska revisionsbranschen. Varje måndag ett nytt avsnitt på affarsvarlden.se.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.