E-handeln sjönk i november jämfört rekordstarka november i fjol

Den svenska e-handeln steg med 24 % jämfört med oktober. I förhållande till rekordstarka november i fjol var försäljningen ned 25 %. Räknas utländska köp in sjönk e-handeln med 22 %, visar Svensk Handels E-handelsindikator för november.
E-handeln sjönk i november jämfört rekordstarka november i fjol - e-handel-shopping-dator-700_binary_6977211.jpg
”Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Hittills i år är försäljningen upp med 10 %.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.