Elcyklar på rull

Försäljningen av elcyklar ökar kraftigt i Sverige, men än är det långt kvar till europeiska nivåer.

Att kämpa sig upp för en lång uppförsbacke och plötsligt bli omkörd av en person i kostym som, till synes utan ansträngning, forsar förbi. Det har blivit en allt vanligare företeelse på cykelbanorna. Förklaringen till det bekymmerslösa cyklandet stavas elcykel.

Försäljningen av elcyklar ökar snabbt och förra året såldes 45 000 elcyklar i Sverige mot 30 000 året innan.

Klas Elm, vd för branschorganisationen Svensk Cykling är inte förvånad.

– Det är någonting som vi väntat på och vi tror att försäljningen kommer öka ännu mer de närmaste åren, säger han.

Jämfört med andra länder, till exempel Tyskland och Nederländerna där cykeln precis som i Sverige främst används som ett transportmedel, ligger försäljningen av elcyklar i Sverige långt efter. Förra året stod elcyklarna för 6 procent av den svenska cykelmarknaden, jämfört med mellan 15 och 20 procent i flera andra nordeuropeiska länder. I övriga Sydeuropa används cykeln mest för motion och tävling.

Klas Elm på Svensk Cykling säger att uppsvinget i intresset för elcyklar delvis beror på att de attraherar en ny grupp användare som tidigare främst förflyttat sig med bil eller med kollektivtrafik. Köparna är urbana människor som smidigt vill ta sig till jobbet – utan att bli svettiga, sitta i bilkö eller fastna i kollektivtrafiken.

Dessutom säger han att elcyklar tilltalar de som bor lite längre ifrån arbetet, där sträckan upplevs som för lång för att åka med en vanlig cykel.

– Många som bor längre bort än tio kilometer från sitt jobb väljer bort cykeln som dagligt transportmedel. Men med en elcykel är det annorlunda eftersom man då kan hålla högre snittfart med mindre ansträngning, säger Klas Elm.

Han får medhåll av Tony Grimaldi, koncernchef för familjeföretaget Cycleurope AB där bland annat märkena Monark, Crescent, Gitane och Bianchi ingår. Tony Grimaldi menar att elcykeln ger bättre mobilitet i städerna vilket blir intressant i en tid då urbaniseringen är en av de viktigaste samhällstrenderna.

Cycleurope sålde över 500 000 cyklar förra året, cirka 50 000 av dem var elcyklar (totalt omsatte koncernen drygt 2 miljarder kronor år 2016). En femtedel av dessa cyklar tillverkades i den gamla Monarkfabriken i Varberg. Och från och med i år tillverkas också elcyklar där, till att börja med cirka 8 000 stycken.

– I Varberg bygger vi nu en ny generation elcyklar och vi har kommit fram till att vi kan vara mycket konkurrenskraftiga när vi har produktion i Sverige, säger Tony Grimaldi.

En av anledningarna till investeringen i Varberg är såklart den stigande försäljningen i landet. Men Tony Grimaldi säger att de också vill ta hem kompetensen gällande tekniken. I dag tillverkas de flesta av företagets elcyklar i Asien och Frankrike. Dessutom handlar det om att kunna erbjuda service och underhåll av de cyklar man säljer.

Även andra svenska cykeltillverkare gör egna elcyklar, blanda annat Skeppshult, som förra året producerade tusen elcyklar (den totala produktionen låg på 12 500 cyklar och omsättningen på 90 miljoner kronor) och Nishiki i Göteborg.

Att försäljningen av elcyklar ökar i Sverige har sannolikt också att göra med att själva cyklarna har blivit bättre – inte minst uthålligheten på batterierna.

I dag finns elcyklar som klarar att åka över hundra kilometer på en enda laddning, och konsumenter av elfordon anses ofta ta stor hänsyn till just räckvidd. Även balansen i cyklarna, komforten och användarvänligheten har förbättrats.

Ett annat intressant användningsområde för elcyklar är när lastcyklar görs elassisterade. Tony Grimaldi menar att detta ger helt nya förutsättningar för mindre transporter, framför allt inom städer. För tio år sedan levererade Cycleurope 500 stycken ellastcyklar till franska posten vilka ersatte deras mopeder. I dag har de levererat totalt 25 000 elcyklar till posten i Frankrike, och Tony Grimaldi säger att ellastcyklar på vissa håll till och med har ersatt franska postens småbilar.

– Europeiska cyklistförbundet, där jag är engagerad, har testat ellastcyklar i 40 städer i Europa och det har visat sig att dessa kan minska antalet lastbilar i städerna med upp till 50 procent, säger Tony Grimaldi.

Något som dock ställer krav på förändringar i logistikkedjan.

Men Tony Grimaldi tycker att det bästa med elcyklar är just känslan man får när man åker.

– Jag tar själv elcykeln varje dag till jobbet. Och ibland brukar jag ta omvägar till riktiga uppförsbackar bara för att få köra om andra cyklister på vanliga cyklar.

Elcyklar för halv miljard

Totalt säljs strax under 600 000 cyklar i Sverige årligen, till ett sammanlagt värde av fyra miljarder kronor. Elcyklar omsatte förra året cirka 500 miljoner kronor, eller 12,5 procent av hela cykelmarknaden, enligt siffror från Cykelbranschen, en annan branschorganisation.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.