Ericsson + Sony = Walkman?

Ericsson och Sony har lovat att skapa nytt och starkt mobilvarumärke. Men trots att det bara är 66 dagar kvar till det nya samriskföretagets start råder det osäkerhet kring varumärkesstrategin. Ericsson kan komma att finnas kvar och det ”nya” märket kan bli Sonys redan inarbetade Walkman.

Det uppger en varumärkeskonsult med viss insyn i arbetet.

”De har våldsamt bråttom med det här. Men det tar tid och kostar pengar att bygga upp kännedomen kring ett nytt märke. Den tiden har inte Ericsson och Sony”, säger konsulten som vill vara anonym.

”Istället för att uppfinna ett nytt varumärke så tar man något existerande. Sonys Walkman till exempel. Då har man kännedomen redan och kan få en flygande start”.

”Jag tror också att Ericsson kan komma att finnas kvar i nuvarande form, då det finns en risk att använda Walkman eller något annat ungdomsmärke i affärssegmentet. Ericsson är däremot ett starkt märke där”.

Med det upplägget blir Walkman, eller ett annat nytt produktnamn, ett brett märke för ungdomar med stark distribution i hemelektronikaffärer, stormarknader och varuhus, där Sony ”äger” mycket stort hyllutrymme.

Samtidigt kan namnet Ericsson användas för affärsegmentet och för avancerade fickdatorer. Under de olika skalen med olika namn finns dock i stort sett samma teknik.

Det som talar för att det kan bli Walkman är att det redan finns CD Walkman, MD Walkman, Network Walkman, Memory Stick Walkman och Radio Walkman. Steget är inte långt att bygga in mobiltelefonmodul i en Walkman.

Men det finns en risk med Walkman också. Det är ett gammalt namn som är så starkt förknippat med att vara ”bärbar musikmaskin”, att kunderna kanske inte accepterar att det blir en nalle också.

På Ericsson säger man att det inte är klart än vad det kommer att stå på telefonerna.

”Inga beslut är fattade. Och vi har inte sagt än när det nya ska lanseras. Men vi har arbetat med det sedan i maj”, säger Nina Eldh, som sitter i ledningen för konsumentdivisionen och är ansvarig för kommunikation.

”Till att börja med kommer både Ericsson och Sonys produkter. Sedan är tanken att de ska föras ihop i samma formprogram och smälta ihop”.

Nina Eldh säger att fusionsarbetet med Sony går bra. Men trots att det bara är drygt två månader till start, så finns det ingen ny information om det nya bolaget.

”Nu arbetar båda företagens ledningsgrupper vidare med det här. Ingen ny organisation eller nya namn i ledningen är klara. Vi kan ge svar när fler pusselbitar faller på plats under september”, säger Nina Eldh.

Under tiden svävar samtliga anställda och ledningen i ovisshet om vad de ska göra i höst.

”Ingen har fått besked om vad vi ska göra eller var vi ska vara från första oktober”, säger Nina Eldh.

Sony och Ericssons första telefon ska vara klar andra halvåret 2002. Ett år från nu. Det betyder att det gemensamma utvecklingsarbetet måste vara i full sving.

Sannolikt är nu också minst 50 revisorer och konsulter inne från båda bolagen och vänder på varje sten i respektive företag. Sedan ska övrig ledning utses. Hittills är det bara sagt att Sonys Katsumi Ihara blir VD och Ericssons Jan Wäreby blir vice VD och Ericssons koncernchef Kurt Hellström blir ordförande.

Enligt uppgift till Ekonomi24 kommer Jan Wäreby vara vice VD och marknadschef för det nya bolaget, som ska heta Sony Ericsson Mobile Communications och ägas till lika delar.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF