H&M: Brist på bra butikslägen i Indien

Svenska klädjätten H&M:s Indien-expansion hålls tillbaka av landets brist på högkvalitativa butiksytor.

“Framöver kommer vi enbart att öppna butiker där vi kan finna prime-lägen”, uppger H&M:s Indienansvarige Janne Einola i en intervju med Dow Jones Newswires i Indien.

Enligt Einola är det svårt för H&M att hitta rätt form av butiksyta i storlekssegmentet 18.000-50.000 kvadratfot per butik.

H&M:s Indien-planer att de kommande 5 åren öppna ytterligare 50 butiker kan komma att påverkas av lokalbristen.  Att öppningar kommer att kunna meddelas i Bangalore- och i Mumbai-områdena under de kommande åren ser Einola dock som sannolikt.

H&M öppnade sin första indiska butik för en månad sedan, en outlet på 25.000 kvadratfot i New Delhi. “Mottagandet har varit fantastiskt”, konstaterar Einola här.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF