Inte den tonen tack!
På en arbetsplats uppstår det lätt en viss samtalston, som karaktäriserar kulturen på avdelningen. Ofta är ett sådant tilltal lite spydigt och fräckt, och det behöver inte vara något konstigt med det. Men risken är att tonen blir alltför hård och övergår till personangrepp. En chef bör vara vaksam på att det inte urartar och ingripa innan det övergår till mobbning.
– Det är ditt ansvar som ledare att se till att det råder en en god umgängeston och ömsesidig respekt mellan chefer och medarbetare, säger Niels Henriksen, ledarskapsrådgivare på den danska chefsorganisationen Ledarna till business.dk.
Som ett sätt att förebygga mobbning föreslår han att man för upp frågan om umgängestonen på dagordningen och tillsammans diskuterar hur man vill bli bemött. Alla uppskattar inte småtaskigheter och verkstadshumor.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.