KALMAR-STS: Lyckad fusion krävs

Kalmar Industries och Partekägda STS passar väl ihop, men bådabolagen tjänar för lite pengar. Fusionen måste dra upplönsamheten ordentligt.

Samgåendet mellan Kalmar Industries och finska Parteksdotterbolag STS (Sisu Terminal Systems) är en i alla avseendenindustriellt riktig lösning. Det nya Kalmar Industries (någotnytt namn på koncernen är inte angivet) blir dubbelt så stort.Koncernen får en omsättning på cirka 4,6 miljarder kronor ochcirka 3.200 anställda. Det blir det största företaget i sinbransch.De två fusionsparternas produkter kompletterar varandrasnarare än konkurrerar. Kalmar har höga världsmarknadsandelar påstora lyfttruckar, som främst används för containerhantering.STS är också stort i världen på sina huvudprodukter,terminaltraktorer och grensletruckar. Samgåendet motiverasfrämst av att kunderna är gemensamma för de två företagen:hamnar, landterminaler, stuveri- och järnvägsbolag samt tungindustri. En stor vinst med samgåendet är att företagen kanutnyttja ett gemensamt distributionsnät, inte minst för atttillhandahålla service och reservdelar. Kalmar Industrier harsom mål att öka försäljningen till eftermarknaden, som förnärvarande svarar för 26 procent av koncernomsättningen.

Dessutom ger fusionen möjligheter till produktionssamordning.Fusionsvinsterna beräknas till 100-150 miljoner kronor årligen.Strukturåtgärderna, som minskar antalet arbetsplatser i bådeSverige och Finland, kommer att kosta cirka 100-150 miljonerkronor för personalavveckling och nedskrivning av anläggningar.Den finansiella konstruktionen för samgåendet har det tydligasyftet att Partek skall få en majoritetsandel, 51 procent, i dennya koncernen. Före samgåendet delar Kalmar Industries ut 256miljoner kronor genom inlösen av 10 procent av sina aktier.Inlösenspriset är 200 kronor per aktie. Därefter genomförs ennyemission på 12 miljoner aktier riktad till Partek, som alltsåtillskjuter STS. Härefter blir det egna kapitalet i den nyakoncernen cirka en miljard kronor, motsvarande 40-45 kronor peraktie. Det sysselsatta kapitalet anges uppgå till cirka 1,9miljarder kronor. Hur skuldsättningen kommer att se ut framgårdock inte av hittillsvarande meddelanden kring fusionsförslaget.Kalmar Industries fortsätter att vara noterat på svensk börs.Aktiemarknaden tog emot fusionsförslaget med förtjusning. Kursenpå Kalmars aktier steg från 148 till cirka 175 kronor dagenefter beskedet. Placerarna hoppas att samgåendet skall leda tillen behövlig resultatförbättring.

Ty i utgångsläget är varken Kalmar Industrier eller STS någralysande stjärnor vad lönsamheten beträffar. Kalmar presenteradeett klent utfall i sin halvårsrapport. Vinsten sjönk till 33miljoner kronor jämfört med 98 miljoner kronor samma tidföregående år. Rörelsemarginalen mer än halverades till 3,8procent. För STS finns inga halvårssiffror, men även dettaföretag hade en dålig start på 1997. Rörelsemarginalen förförsta tertialet blev 4,5 procent, jämfört med 7,5 procent förhela 1996.Men marknaden har vänt, för trucktillverkarna liksomför de flesta andra industriföretag. Det dåliga utfallet förKalmar hittills i år beror på en kraftig minskning avorderingången under senare delen av 1996. Ledtiderna från ordertill leverans är ungefär sex månader, säger Jonas Svantesson, VDför Kalmar Industrier. Nedgången berodde på den allmänt svagaEuropamarknaden och även på att asiatiska kunder tog en paus isina investeringar. Redan under första kvartalet 1997 togemellertid orderingången ny fart, och denna gång har aktivitetenökat på nästan alla marknader enligt VD. Dessa order ger utslagi resultatet under senare delen av 1997. Men årets vinst väntasinte komma upp i de 170 miljoner kronor som Kalmar Industriestjänade 1996.

Hur mycket STS kommer att bidra med under resten av året är ännuovisst. Fusionen planeras genomföras sent under hösten, och STSinräknas troligen bara under ett par månader. De nämndafusionskostnaderna kan också påverka utfallet. Men om man räknarmed att de återstående två kvartalen ger en rörelsevinst på 40–50 miljoner kronor var, det vill säga vad ett hyggligt kvartalgivit i det förgångna i Kalmar Industries, bör en vinst på 120–150 miljoner kronor i år vara en rimlig prognos. Hållermarknadsuppgången i sig blir det ytterligare förbättringar under1998. Ett riktmärke kan vara 1996 års rörelseresultat påsammanlagt 350 miljoner kronor för Kalmar och STS. Troligen fårman vänta till 1999, då strukturåtgärderna väntas få full effekt,för att få se koncernens lönsamhetsmål uppfyllt, det vill sägaen rörelsemarginal på 10 procent eller ett rörelseresultat på450-500 miljoner kronor.

Medioker lönsamhet

Kalmar Industries, mkr 1996 6 mån 1997 6 mån Helår 1996Kalmar Industries, mkr 1996 6 mån 1997 6 mån Helår 1996Omsättning 1292 1102 2499Rörelseresultat 107 42 188Marginal % 8,3 3,8 7,5Vinst 98 33 170STS MFIM 1996 4 mån Helår 1996Omsättning 439 1410Rörelseresultat 20 107Marginal % 4,5 7,6

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.