Björn Borg ökar omsättning och rörelseresultat

Varumärkesbolaget Björn Borg redovisar ökande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Björn Borg ökar omsättning och rörelseresultat - alice-bb0932-1400×933
Foto: Björn Borg

Rörelsevinsten ökade.

Omsättningen steg 4,0 procent till 256,8 miljoner kronor (246,9).

Enligt vd Henrik Bunge inleder bolaget 2024 starkt.

“Det jag är mest nöjd med är vår fortsatta mycket fina utveckling av sportkläder, som växer 24 procent. Dessutom fortsätter vår starka tillväxt i egen e-handel, som ökar 21 procent jämfört med föregående års första kvartal. Trots en utmanande omvärld utvecklas vår affär är i rätt riktning med ett varumärke som hela tiden stärks.”

Rörelseresultatet blev 33,5 miljoner kronor (31,4), med en rörelsemarginal på 13,0 procent (12,7).

Resultatet efter skatt blev 21,2 miljoner kronor (24,8), en minskning med 14,5 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,84 kronor (0,99), vilket innebär en minskning med 15,2 procent mot föregående år.

Björn Borg, Mkr Q1-2024 Q1-2023 Förändring
Nettoomsättning 256,8 246,9 4,0%
Rörelseresultat 33,5 31,4 6,7%
Rörelsemarginal 13,0% 12,7%
Nettoresultat 21,2 24,8 -14,5%
Resultat per aktie, kronor 0,84 0,99 -15,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF