Krönika: Kunderna i fokus, liksom
Det behövs människor som vill använda den nya tekniken. Kunder som vill förgylla sina liv med några enkla knapptryckningar på mobiltelefoner, datorer och digital-TV-apparater.
Men det finnas inte så många som vill förenkla sina liv. Det är som om folk inte förstår sitt eget bästa. Det här har blivit ett så allvarligt problem att det svenska it-undret har kommit av sig.
Varför säljs det inga GPRS-telefoner trots att det är mycket snabbare och billigare att komma åt data med 2,5G? Det finns bara 800 GPRS-telefoner i Sverige, varav de flesta har delats ut gratis, ett halvår efter Europolitans lansering.
Varför säljer inte statliga Boxer några digital-TV-boxar? Bilden blir ju bättre, man får fler kanaler och någon sorts portal på köpet. Viasat lyckas bättre, men så hotar de att helt stänga av analoga sändningar.
Varför är bredbandsutbyggnaden ett fiasko? Alla i Sverige skulle få bredband. Nu tar inte ens Carl Bildt ordet brrredband i sin mun.
Vad hände med Vattenfalls intelligenta hem? Spisen skulle ringa nallen och tala om att den inte var avstängd och hela huset skulle ringa om det blev inbrott. Men när Vattenfall startade provförsäljning ville ingen köpa. Efter hundratals miljoner i utvecklingskostnader är projektet nedlagt ”tills vidare”.
Varför använder ingen wap? Det tar bara 20 sekunder för telefonen att hacka sig fram till en massa gratis information, börskurser, nyheter och grejer.
Varför köper så få C Technologies C-pen, som trådlöst för över det man skriver till datorn? Anteckningarna fastnar direkt på hårddisken.
Varför shoppar så få på internet och varför gillar ingen e-learning?
Listan visar att få kunder förstått tjusningen med alla teknikgenombrott. Varför fattar de inte?
Jag har förstås inte svaret på någon av de här frågorna. Men jag kan en IT-anekdot om entreprenören Jack Osborne. Jack uppfann världens första bärbara dator, när den förra IT-boomen kulminerade. Tänk vilken teknisk innovation och vilken kundnytta, ta med sig datorn i en väska bara sådär.
Men Osborne Computer gick i konkurs 1983. När Jack lanserade världens första bärbara, så kunde han inte låta blir att berätta om nästa version som låg på ritbordet. Så mycket snabbare, lättare och bättre.
Framtidsvisionerna gjorde att kunderna inte köpte världens första bärbara Osborne-dator. Pengarna tog slut och Osborne Computer gick i konken.
En aktuell svensk nära-Osborne-upplevelse är Ericssons 380 Smartphone. Den har kostat x miljarder att utveckla. Få köper den.
Alla väntar på GPRS och 3G som, enligt bland annat Ericsson självt, ska få människor att förstå tjusningen med wap. Snabb uppkoppling, inga avbrott och låga datapriser. Löftena gör att kunderna väntar med att köpa mobiltelefon som det går att surfa på.
En annan intressant historia är Tele2-Vdn Lars-Johan Jarnheimers klassfest. Av 30 smarta gymnasieelever klarade bara åtta att få in grundinställningarna på sin GPRS-telefon efter en halvtimme med hjälp av manualer och allt. Återigen en produkt skapad av tekniker som aldrig pratat med en kund, konstaterar Jarnheimer.
Det borde vara att sparka in en öppen dörr att påstå att kundernas beteende avgör det svenska IT-undrets framtid. Men det är det inte. Nu sätter vi kunderna i fokus, liksom. Grattis.
Insikten har försiktigt slagit rot i den teknikdrivna telekombranschen. Att Soki Choi får årets Telekompris är ett tecken på att kunderna är viktiga, inte bara tekniken. Soki Chois företag Blue Factory gör skojiga spel för mobiltelefoner, som kunderna möjligen vill ha. Innehåll före teknik.
Telekomdagarna, som börjar på Berns idag, har dessutom ett helt seminarium som handlar om användarnas beteende. Det borde bli Telekomdagarnas mest besökta. Där pratar inte bara tekniker och managementkonsulter. Två mediepersoner och spelutvecklare ska prata. Missa inte det.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.