Fenix Outdoor
Kursvinnaren tar en paus
VÄNTA Börsen är en spännande plats. Vem kunde ha anat att den något bortglömda Fenix Outdoor-aktien skulle bli en av decembers börsvinnare? Friluftskoncernen, som kanske främst är känd som ägare av varumärket Fjällräven, fick sig ett rejält uppsving när Handelsbanken inledde bevakning av aktien med en tydlig köprekommendation. Riktkursen sattes till 1 100 kronor – en bra bit från den dåvarande kursen kring 920 kronor. Som väntat satte aktien av i raketfart. Aktien var upp 28 procent i december, men har sedan dess fallit tillbaka till nivåer kring 1 050 kronor.
Kursrusningen ger anledning att titta närmare på aktien. Senast Affärsvärlden analyserade bolaget var för fyra år sedan, i nummer 4/2016. Fenix Outdoor red då på den ihållande friluftstrenden, och koncernen redovisade en dubbelsiffrig tillväxt i kombination med en god lönsamhet. Fenix Outdoor hade precis varit ute på en gedigen förvärvsresa, och Affärsvärlden förutspådde att bolaget då laddade om för ett mellanår med mycket fokus på bolagsintegration. Rådet blev därför att vänta med köp i aktien.
Hur har det då gått sedan sist? Friluftstrenden och inte minst den internationella expansionen av Fjällrävens ikoniska Kånken-ryggsäckar har hållit i sig. Bolaget har fortsatt att växa, både organiskt och via förvärv, och har nu ett tiotal varumärken i Europa och flera butiker i Asien och Nordamerika, där Fenix fortsätter att expandera, inte minst i form av fysiska butiker.
Det är ingen nyhet att börsens detaljhandlare har det kämpigt, men Fenix Outdoor har klarat sig relativt bra i de senaste årens stålbad. Bolaget har haft en god tillväxt, i genomsnitt runt 12 procent (inkluderat förvärv) de senaste tre åren, samtidigt som den genomsnittliga rörelsemarginalen legat strax över 12 procent. Aktien är upp 40 procent de tre senaste åren, vilket kan ställas mot den norska sporthandlaren XXL eller e-handlaren Sportamore, som är ned 85 respektive 50 procent under motsvarande period. Fenix Outdoors tydliga friluftsnisch och kvalitetsfokus verkar vara ett framgångsrecept, både på och utanför börsen.
Trots det är den arbetande styrelseordföranden Martin Nordin, också huvudägare med över 50 procent av rösterna, inte nöjd. Under årets tredje kvartal växte omsättningen med 7,1 procent och rörelsemarginalen landade på 16,6 procent. Det kunde ha varit bättre, menar Nordin, vars far grundade varumärket Fjällräven. Problemen handlar framför allt om den helägda tyska detaljhandlaren Globetrotter samt att omstruktureringar inom logistik och it har dragit ut på tiden. Åtgärderna i Globetrotter är en del i ett större omstruktureringsarbete, där Fenix försäljningskanaler ska göras om och digitaliseras i allt högre grad.
Den 10 februari redovisar Fenix sitt bokslut. Försäljningen i kvartalet brukar domineras av detaljhandelssegmentet, och är därmed direkt väderberoende. Den milda vintern, inte bara i Europa utan även i Nordamerika, lär tynga försäljningen av vinterkollektionen. På Affärsvärldens optimistiska försäljningsprognoser för 2020, där nettoomsättningen växer enligt Fenix mål på 10 procent per år, värderas Fenix Outdoor till ett p/e-tal på 17 och ett ev/ebit på 12. Det är en rimlig värdering för ett kvalitetsbolag, ungefär samma som när vi synade bolaget 2016.
Efter förra månadens kursrusning ter sig Fenix Outdoor fullvärderad, och Affärsvärlden avvaktar med köp. När bolaget kan visa resultat från omstruktureringsarbetet är aktien intressant igen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.