Lyft för svensk servicehandel
Det uppger HUI Research i ett pressmeddelande.
Sett till helåret 2014 ökade branschens försäljning med 1,4 procent, vilket innebar ett lyft jämfört med 2013 års svaga tillväxt.
“Det är glädjande att servicehandeln ökade sin försäljning med 1,4 procent under 2014. Tillväxten är en välkommen vändning för branschen som gått igenom flera tuffa år. Café och Spel & Tobak agerade draglok under året medan Trafikbutikerna och Minilivs har det fortsatt tufft. Under 2015 ligger branschens fokus på att vässa servicen och produkterbjudandet så att vi är konkurrenskraftiga inom alla delbranscher i servicehandeln”, säger Bengt Hedlund som är vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Servicehandlarnas framtidstro minskade från 32 till 28, vilket innebär en övervikt om 28 procent för optimisterna över pessimisterna. Det historiska medelvärdet är 26 procent.
Servicehandlarnas framtidstro dämpades således något under det fjärde kvartalet, men att framtidstron alltjämt ligger över det historiska medelvärdet är positivt inför kommande månader, skriver HUI Research.
“Utsikterna för svenska hushåll inför 2015 är fortfarande hyfsat stabila. Låg ränta och svag inflation stärker hushållens köpkraft. Samtidigt finns en del orosmoln i form av ett oklart politiskt landskap, amorteringskrav, osäkerhet kring arbetsgivaravgifter för unga och höjd tobaksskatt. Alla dessa faktorer riskerar att slå mot konsumtionen och mot servicehandeln”, tillägger Bengt Hedlund.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.