”Nu går vi in i S-kurvan”

Andreas Brock, som förvaltar Coeli Global Selektiv, om betalningsindustrin, kosmetikbranschen, och de mest lovande bolagen inom de två sektorerna.

Ni är en aktivt förvaltad globalfond med ett trettiotal innehav åt gången. Ett tema ni tror på är betalningslösningar, och ni köpte in er i Visa förra året – hur har den investeringen gått?

– Vi gjorde runt 20 procent på den förra året, från mars till december. Vi gillar hela betalningsindustrin och den delen som gemene man känner till, Visa och Mastercard. Det är framför allt deras nätverk man vill åt när man investerar i de här företagen. Nätverken är inte samma sak som plastkorten, som ju bara är plast som det står ett nummer på. Det viktigaste är deras nätverk, då 0,2 procent av varje transaktion går till kortnätverken, och det vi ser just nu är att användningen av elektroniska betalningar accelererar. Jag besökte Mastercards huvudkontor i New York i fjol och de berättade att det främst är i Europa som användandet av elektroniska betalningar ökar markant. Det är nu vi går in i S-kurvan med elektroniska betalningar i Europa. Mastercard rapporterade nyligen och deras vinst växte med 26 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Det här är en väldigt bra affär. Nu äger vi nästan allt som finns i hela betalningsbranschen i USA, för när du har en industri som konsolideras så minskar konkurrensen och då ökar förmodligen marginalerna, och det gillar vi.

Att amerikanska och kinesiska teknikjättar kliver in på betalmarknaden, vad får det för konsekvenser?

– Apple Pay använder Mastercards globala nätverk medan Google använder alla nätverken. Men det spelar ingen roll hur du betalar egentligen, eftersom det fortfarande är genom kortbolagens nätverk som betalningarna sker. Där finns det verkligen en affär just nu som vi gillar att investera i, inom segmentet merchant acquiring, företagen som kopplar ihop nätverken med köparens och försäljarens respektive bank. Bolag inom merchant acquiring, likt vårt innehav Global Payment, har marginaler på runt 1,5 procent vid varje transaktion. Om du går in och köper på en mack eller restaurang med kort försvinner alltså 2 procent ungefär och den stora vinnaren i den betalsituationen är merchant acquiring följt av betalningsnätverken. Merchant acquiring genomgår just nu en stor global konsolideringfas. År 2017 hade vi svenska Bambora som såldes till franska betaljätten Ingenico för 14 miljarder kronor.

Kan man förvänta sig att merchant aquirers går ihop med kortbolagen?

– Nej, det är två helt olika industrier. Det kommer att finnas några få överlapp, men svaret är generellt nej.

Inom betalningslösningar har ni Visa, Mastercard och det största innehavet, merchant acquiring-företaget Global Payments. Sedan har ni också två brasilianska företag?

– Det stämmer. Vi äger Stone i Brasilien samt Pag Seguro, båda växer med runt 30 procent per år. Det förstnämnda är ett bolag som även Buffett har klivit in i. Rent generellt tror vi att den här branschen har fyra till fem år av stark tillväxt framför sig. Vi älskar när vi kan hitta så här starka trender.

Ni är också ganska tunga inom kosmetik, med koncernerna L’Oréal och Estée Lauder – varför då och vad är den största skillnaden mellan de två?

– Estée Lauder är mycket mer high-end än L’Oréal. De fokuserar på hjälte-varumärken som drar trafik in i kosmetikaffärerna, medan L’Oréal har en bredare portfölj med en mängd varumärken som du kan köpa lite var som helst. Endast ett eller två varumärken har de skapat själva, resten är köpta varumärken för olika kundkategorier; Yves Saint-Laurent, Vishy, Maybelline. Även om jag gillar L’Oréal så är det ingenting som går upp emot Estée Lauder. Jag bara älskar hur de jobbar med sina förvärv. Ta till exempel krämen La Mer, som de höjde priset på med 30 procent efter sitt förvärv. Jag gillar företag som när de höjer priserna på sina produkter, så vill deras konsumenter köpa mer av dem – underbart. När vi reser brukar vi roa oss med att gå in på taxfree. Jag har beräknat att över hälften av alla produkter man ser i de bättre taxfreeaffärerna kommer från de här två företagen. I de senaste rapporterna ökade L’Oréal försäljningen med 8 procent och Estée Lauder med 12 procent. Även om L’Oréal inte växer lika snabbt så måste jag poängtera att deras försäljning är mindre känslig om konjunkturen skulle ge vika.

Andreas Brock

Förvaltar: Coeli Global Selektiv.

Förvaltat kapital: 5,9 miljarder.

Utveckling hittills i år: +3,9%.

De senaste tre åren: +55,9%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF