Pessimistisk trend för butiks- och e-handlare håller i sig

Prisuppgångar och osäkerhet kring omvärldsutvecklingen leder till att stora delar av handeln fortsatt tror att kommande tre månader blir tuffa utifrån såväl försäljning, antalet anställda som lönsamhet. Det visar Handelsbarometern för april.
Pessimistisk trend för butiks- och e-handlare håller i sig - handel-shopping-900
Störst förändring noterar den fysiska butikshandeln, som backar med 2,9 enheter jämfört med föregående månad, till ett indikatorvärde på 92,2.

”De ökande priserna spär på handlarnas oro. Särskilt anmärkningsvärd är den stora nedgången i förväntningarna på lönsamhet som finns inom dagligvaruhandeln. Konkurrensen gör att även dagligvaruhandlare har svårt att höja priserna i samma utsträckning som de egna inköpspriserna stiger”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Efter många starka månader under pandemin har e-handlarnas framtidstro på senare tid avtagit. Så även denna månad, då en minskning med 1,6 enheter ger ett indikatorvärde på 98,6. Detta innebär att e-handlarnas framtidstro är övervägande pessimistisk för första gången sedan i maj 2020.

Partihandeln sticker ut i månadens Handelsbarometer genom att vara den enda delen av handeln där framtidstron faktiskt ökar. Upp 2,3 enheter jämfört med föregående månad till ett indikatorvärde på 94,4.

”Partihandelns förväntningar föll ganska stort föregående månad. Den mätningen gjordes strax efter att kriget mot Ukraina brutit ut. Det är möjligt att denna mindre återhämtning nu i april speglar att de värsta farhågorna, åtminstone för stunden, har ersatts av snäppet mer hoppfulla förväntningar”, avslutar Johan Davidson.

Framtidsindikatorn April Mar Feb Jan Dec Nov Okt
Butikshandel 92,2 95,1 95,8 89,0 101,1 106,2 104,9
Dagligvaruhandel 89,4 94,0 94,5 89,9 100,1 103,7 103,3
E-handel 98,6 100,2 103,2 109,0 115,2 115,8 113,0
Sällanköpshandel 95,1 96,3 97,2 88,1 102,0 108,8 106,5
Partihandel 94,4 92,1 98,6 93,1 102,0 108,5 108,5
Källa: Svensk Handel
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG