PHARMACIA & UPJOHN: Huvudlösa planer

Pharmacia & Upjohn riskerar att slå sönder det mest värdefullaman har: en forskningsmiljö i Sverige som tagit fram deintressantaste produkterna.

Det är upprorsstämningen i den svenska delen av Pharmacia &Upjohn (P&U). De fackliga organisationerna har läckt uppgiftertill pressen om de organisationsförändringar som diskuteras. Ettalternativ är att flytta 500 FoU-jobb från Sverige till USA ochItalien. Det skulle slå mot verksamheten i Lund, som i så fallläggs ned. Även Uppsala och Stockholm drabbas. Några beslut ärdock inte fattade.

P&U är under hård press. Försäljningsutvecklingen är svag,vilket lär visa sig i den niomånadersrapport som publiceras imorgon torsdag. Ledningen har valt att skära hårt påkostnadssidan i stället för att satsa på att få uppförsäljningen hos de etablerade produkterna, som tappat påmarknaden. Marknadsorganisationen har störts av allaförändringar. De nya produkterna har däremot prioriterats och iflera fall fått en bra start.

Frank Hassan, ny VD sedan maj i år, vill koncentreraverksamheten ännu hårdare för att spara kostnader och få ettbättre tryck på marknaden, främst i USA, dit även huvudkontoretskall flyttas från London.

P&U har haft uppenbara problem att hitta rätt modell för sinverksamhet. Den organisation som infördes när fusionen gjordesvisade sig inte fungera. Ett antal relativt självständigaaffärsområden slogs ihop till tre stora produktcentra (PPC) medsäte i Sverige, Italien och USA. PPC-cheferna skulle rapporteratill huvudkontoret i London. Det blev dock oklart vem sombestämde och flera nyckelpersoner i Sverige slutade. Nu skallPPC-enheterna bort och ersättas med en gemensam globalorganisation, alltså en ännu mer centraliserad modell. Och detär i denna process det blir en hel del omflyttningar. Men är encentraliserad organisation bra för ett företag som i så hög gradlever på olika nischprodukter? Produkterna vänder sig ofta tillspecialister på sjukhusen. Decentralisering med relativtsjälvständiga produktbolag vore ett alternativ.

Om inte P&U sköter omvandlingen rätt kan värdefull kompetensförsvinna ur bolaget. Den svenska verksamheten är central förutvecklingen. Bolagets viktigaste produkt, tillväxthormonetGenotropin, är framtagen i Sverige, liksom de två preparat somkan bli nästa storsäljare: Xalatan (mot grön starr) ochDetrusitol (mot urininkontinens).

Det finns kritik, både internt och externt, mot hur forskningensköts. FoU-chefen Göran Ando är omstridd. Ett aktuellt fall somåberopas är en misslyckad studie med tillväxthormon till svårtsjuka intensivvårdspatienter. Läkemedelsverket och P&U tvingasvarna läkare för att använda medlet på dessa patienter eftersomstudien visat en markant ökad dödlighet för de som behandlats.En oproffsligt upplagd studie, där behandlingsgruppen fåttalldeles för höga doser säger kritikerna och pekar på attstudien styrts från London, inte från Sverige där produktentagits fram.

BILDTEXT: Göran Ando, omstridd forskningschef på Pharmacia &Upjohn.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.