Santa Monica Europe: Namnhopp

Carl Lewis namn är Santa Monica Europes enda tillgång. Bolagetsaknar historia och allt bygger på förhoppningar.

Santa Monica Europe skall designa och sälja dels fritidskläderför män under varunamnen Carl Lewis, King Carl och Carl LewisCrown, dels sportkläder med varumärket Santa Monica Track Clubsom är den idrottsklubb Carl Lewis tillhört. Lewis sitter istyrelsen och ska ta aktiv del i utvecklingen av produkterna.Företagets stora tillgång är namnet Carl Lewis. Tack vare dethar ett antal personer med branscherfarenhet lockats tillledningsfunktioner i företaget. Dessutom har bolaget tecknatdistributionsavtal i sju länder.

MEST FÖRHOPPNINGARMen i övrigt är det mest förhoppningar. Enligt bolagets egnaprognoser kommer det från och med i år fram till och med år 2000att förlora drygt 28 miljoner kronor. Det är bara ett parmiljoner mindre än totalt eget kapital. Året därpå, 2001,prognostiseras en omsättning på 120 miljoner kronor och en vinstpå 12,5 miljoner.

Sådana precisa prognoser för ett bolag som ännu inte har någonverksamhet bör givetvis ifrågasättas. Men det vill till attutfallet inte blir sämre än prognoserna, annars kan det blinödvändigt med en nyemission. Prognoserna är mycket försiktiga,säger VD Magnus Ullman. Långsiktigt tror han på enrörelsemarginal kring 16-17 procent.

Ullman fick första gången kontakt med Carl Lewis 1994 under enfriidrottsgala i Zürich.

Ullmans kontakt med Lewis samt att Lewis gillar Sverige angesvara orsakerna till att han låter ett svenskt bolag få rättentill hans namn. Men det sker inte gratis.

NAMN SOM KOSTARRätten att använda namnet löper till och med år 2009. Dåförlängs det ytterligare fem år under förutsättning att Lewisroyaltyintäkter uppgår till minst fem miljoner USD. Dessutom kanhan säga upp avtalet tidigare om han inte fått minst 1,1miljoner USD i royalties senast vid utgången av år 2001. Utöverdet ska han förutom kostnadsersättning ha arvoden på drygt på75.000 USD 1998 och därefter 100.000 USD per år för att delta imarknadsföringen.

Men ett slagkraftigt varumärke är a och o för att lyckas ibranschen. Att bygga upp ett nytt varumärke från ingentingskulle antagligen kosta ännu mer.

Det kan tyckas att det vore naturligare att lansera Carl Lewis–kläder i USA. Men i rangordningar av populäraste sporter i USAkommer friidrott långt ned på listan, säger Ullman. Carl Lewisär förmodligen populärare i Europa än i USA. Nuvarandehuvudägare är Ullman genom bolag, en Schweizbaseradkapitalförvaltare samt Santa Monica Marketing Inc. som ägerSanta Monica Track Club.

OSMAKLIGT OPTIONSPROGRAMBolaget har dessutom ett optionsprogram till ledandebefattningshavare med en konstruktion som sticker i ögonen.Optionsinnehavarna har nämligen inte betalat något föroptionerna och tar därmed ingen som helst finansiell risk.Ullman försvarar det med att flera ledande befattningshavarelämnat trygga anställningar för att satsa på Santa Monica Europe,det vore därför mycket begärt att de även skulle ta enfinansiell risk anser han.

Men hälften av de åtta optionsinnehavarna har inte lämnat någrajobb och tar vare sig någon professionell eller ytterligarefinansiell risk, nämligen Ullman själv som redan är huvudägareoch har fått flest optioner, Carl Lewis, som inte satsat enkrona, samt Lars Åke Skager och Fredrik Elwing som ärstyrelseledamöter. Optionerna löper till sista mars år 2000.Lösenpriset är 75 kronor och innebär en utspädning på 3,9procent.

Presumtiva aktieägare ombeds däremot ta en stor risk genom attinvestera i detta bolag som befinner sig i ett tidigtutvecklingsskede. Några kläder har ännu inte lanserats så hurmottagandet blir på modemarknaden är osäkert.

Det nuvarande gynnsamma börsklimatet är en förutsättning för attlyckas med introduktioner av denna typ av historielösaförhoppningsföretag. En investering i aktien är alltså en renchanstagning.

Teckning sker via Spectra Kapitalförvaltning. Aktien kostar 60kronor styck och nyemissionen ska inbringa totalt 30 miljonerkronor. Notering sker på SBI-listan i maj.

BILDTEXT: Rätten att använda Carl Lewis namn i Europa och Asienär det som skall föra Santa Monica Europe i mål.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB